Incidentrapport #10: Boulderhall, Solna

Datum: 2021-09-18
Plats: BLX Bouldering Club, Solna
Led: Boulderproblem inomhus
Händelse: Okontrollerat fall på sidan av kroppen
Personskador: Armbåge gick ur led, skelettskador (ledmus)

Det hände på ett av de första kvalproblemen i junior-SM i boulder förra året.

Sofia Ramstedt gjorde en dyno snett åt höger, men missade och landade illa. Armbågen gick ur led och fortfarande besväras hon av skadan.

Sofia Ramstedt.

Sofia, 15 år, kommer från Göteborg och tävlar för Kvibergs KK. I september förra året var hon på BLX Bouldering Club i Solna för att tävla i JSM.

Kvalproblemet hade ett dynamiskt move snett åt sidan. Hon missade, landade på sidan av kroppen och armbågen gick ur led.

En läkare befann sig i lokalen och tog hand om henne direkt.

– Jag kände mig väldigt trygg, berättar Sofia, som fick åka ambulans till sjukhuset.

Armbågen är inte helt läkt ännu, trots att det gått en tid sedan skadetillfället. Sofia trodde först att hon skulle vara återställd i oktober, och armen läkte bra i början. I november tävlade hon i JSM i lead, blev lite sämre, gick till läkare och fick diagnosen pålagring på radius. I början av februari kom ytterligare en ny diagnos – inflammation.

En vecka senare ändrades diagnosen igen, till ledmus, det vill säga en lös benbit i armbågen, som inte utgör något problem när den ligger rätt, men kan göra ont och göra att armen låser sig när den hamnar i mindre fördelaktiga lägen.

Sofia ska nu genomgå en titthålsoperation då läkarna hoppas kunna spola ut benbiten med vatten. Hon är lite besviken att vården kunde missa ledmusen så länge.

– När sådana här skador sker ska man inte vara för snabb med att ge positiva besked, att det ska vara över om några veckor, för så blev det ju inte alls för mig. Jag vill inte ges falska förhoppningar, jag vill ju veta sanningen, säger hon.

Kvalproblemet på vilket Sofia skadade sig togs bort från tävlingen efter olyckan. Enligt Sofia är det ett känt faktum att om man gör en sidodyno och missar så faller man ofta okontrollerat och på sidan, och det är en riskabel typ av fall.

– Jag har tagit sådana fall tidigare utan att skada mig, så det var inte problemet som var felet egentligen. Det jag tycker är dumt är att de byggde ett nytt, liknande problem dagen efter för yngre barn.

Satsade du mer för att det var tävling?

– Nej, man testar ju sådana moves även när man tränar.

När detta skrivs tränar Sofia nästan som vanligt, fast hon klättrar lite mer försiktigt för att inte hamna i rehab igen.

Vad händer om du kommer till ett liknande problem igen?

– Ett sådant fall skulle inte vara bra för mig nu, men snart ska det inte vara några problem.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.

Läs tidigare delar i serien:

Incidentrapport #9: Svaneberget, Bohuslän
Incidentrapport #8: Häller, Bohuslän