Sverigecupen i sportklättring

Med start Inför SM Boulder 2024 så måste deltagarna kvala för att få delta. Kvalet går via Sverigecupen Boulder.

Aktuell ställning – Sverigecupen Boulder

Bekräftade till SM Boulder 2024 (Uppdaterad 2024-04-23)

Vid återbud till SM Boulder går platsen till kvalrankinglistan och nästa klättrare på tur. Klättraren erbjuds en plats på SM Boulder. Svar krävs snarast vid förfrågan, annars går förfrågan vidare.

Om återbud sker 48 timmar före SM Boulder ersätts platsen inte

Direktkvalificerade  (uppdaterad 2024-03-11 efter Sverigecupen #5)

Grönmarkerad = Bekräftat sin plats,  Blått = Ej svarat ännu, Röd = Tackat nej, Grå = redan direktkvalificerad i tidigare deltävling.

Damer = 5 extra platser till rankinglistan.
Herrar = 7 extra platser till rankinglistan.

Rankinglista till SM Boulder (uppdaterad 2024-03-11 efter Sverigecupen #5)

I rankingpoängställningen har direktkvalificerade tagits bort. Grönmarkede kvalar in till SM Boulder på rankingpoäng*.

* Förutsatt att alla ovan tackar Ja till plats på SM Boulder.

OBS! Kontrollera gärna er rankingpoäng så att den stämmer.

Flera deltävlingar i Sverigecupen

Sverigecupen Boulder består av minst fyra men upp till sex deltävlingar, geografiskt utspridda: Väst, Öst, Mitt och Norr.

Sverigecupen Lead ska arrangeras inom Sverige, om möjligt med geografisk spridning. Om det inte är möjligt med geografisk utspridning kan flera deltävlingar ordnas i samma område.

Årets tävlingar

Spana in Climb Along för aktuella deltävlingar i Sverigecupen och rankinglistor.

Kval till SM Boulder: Så fungerar det

Klättrare som placeras på platserna 1-5 i en omgång av Sverigecupen direktkvalificeras till nästkommande SM Boulder, om hen uppfyller kriterierna för att få delta i ett SM. Det betyder att klättraren får ett erbjudande om en av de 40 platserna på SM. Tackar hen nej, går platsen vidare till den person som står näst på tur i kvalrankinglistan från Sverigecupen Boulder.

Kvalrankinglistan utgörs av alla klättrare som deltar i Sverigecupen Boulder. Ju bättre placering, och ju fler tävlingar hen har deltagit i, desto högre poäng och därmed chans att bli kvalad till SM Boulder.

Platser till SM

Sverigecupen plac 1-5 = totalt 25 platser (a 5 deltävlingar)
Rankinglistan = 15 platser + alla platser som ej tas av direktkvalificeringar.

Vem får tävla i senior-SM?

Behöriga för SM är klättrare som är medlem i en klätterklubb, bosatt i Sverige sedan minst sex månader, eller svensk medborgare, och blir 16 år eller äldre under året då SM Boulder avgörs.

För arrangörer

Om ni vill arrangera en deltävling i Sverigecupen läs mer här och kontakta Svenska Klätterförbundet via Patrik Kleveback-Blom, sportchef.

Kval till SM-boulder i Västervik 2020. Foto: Björn Pohl