Incidentrapport #3: Boulderhall, Sundsvall

Datum: 2021-09-12
Plats: Klätterhall, Lagergatan 10, Sundsvall
Led: Boulderproblem inomhus
Händelse: Klättrare vred benet och skadades under klättring
Personskador: Knäskål gick ur led (patellaluxation)

Robert Schytzer hade aldrig upplevt en sådan smärta förut. Och aldrig hade han trott att han skulle kunna skada sig på det sättet vid ett vanligt boulderpass i klätterhallen.

Bilden är tagen direkt efter att skadan har inträffat.

Klättrare som skadar sig när de bouldrar inomhus är en av de vanligaste formerna av klätterolyckor. Robert Schytzer hade oturen att bli en av dessa klättrare.

I september förra året besökte han Sundsvalls Klätterklubbs boulderhall. Han kämpade med ett för honom svårt problem i en dieder, typisk stämklättring med fötterna på varsin vägg.

– Jag stod med höger fot på ett stort grepp och hade högerbenet inåtroterat och böjt. Olyckan hände när jag försökte flytta upp vänsterfoten. När jag stötte ifrån hamnade i princip all kroppsvikt på högerbenet, berättar Robert.

Höger knäskål gick ur led och han föll ned på mattan.

– Jag har brutit nyckelben och revben tidigare, men det går inte att jämföra. Det här var en helt annan smärta.

Här kan man tydligt se att knäskålen gått ur led och flyttats från sitt läge.

Robert jobbar som läkare och visste att det första man bör göra är att sträcka benet rakt. Då brukar knäskålen hoppa på plats igen.

– Fast benet var redan utsträckt. Jag försökte dra det rätt själv, men det gjorde så fruktansvärt ont. Jag var där med en kompis som också jobbar inom vården och hon försökte hjälpa till, men så fort hon ens nuddade knät gjorde det svinont. Då hjälpte hon mig att ringa efter ambulans, berättar han.

När ambulanssjukvårdarna kom gav de Robert smärtstillande. Sedan lyckades de dra knät på plats när Robert låg på mattan.

Efteråt följde han med ambulansen till sjukhuset och fick knät röntgat för att utröna om han hade fått en skelettskada, men det hade han lyckligtvis klarat sig från. Robert fick kryckor och en ortos för att stabilisera knät, sedan väntade den långa vägen tillbaka.

– Jag har känt ibland att knäskålen är på väg att glida och gå ur led igen. Till en början hände det till exempel när jag promenerade och sedan när jag började på till gymmet igen och gjorde vissa benövningar. Det är en obehaglig känsla, säger han.

Här har ambulanssjukvårdarna lyckats dra knäskålen rätt.

I dag, flera månader efter skadan, kan han nästan träna och röra sig som förut, men han är försiktig med rörelserna och kan fortfarande känna av knät.

Han klandrar inte ledbyggaren. Som klättrare hamnar man ofta i obekväma positioner, det går inte att undvika. Men att göra en rörelse då all kroppsvikt hamnar på ett vridet, böjt ben kan man i alla fall försöka låta bli – om man kan.

– Att boulderproblemet var på min gräns svårighetsmässigt kan ha bidragit. Jag tror inte man nödvändigtvis var tvungen att hamna i den positionen för att klara problemet, säger Robert.

På bilden syns boulderproblemet, som är det röda med det stora, markanta greppet på högerväggen. Robert hade höger fot på det stora greppet och vänster fot på vänstra väggen.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.

Läs tidigare delar i serien:

Incidentrapport #2: Aspen, Lerum
Incidentrapport #1: Håkmark, Västerbotten