Incidentrapport #2: Aspen, Lerum

Sebastian Falk. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.

Datum: 2017-03-25
Plats: Aspen, Lerum
Led: Transpiletten, 5+ (5c fransk grad)
Händelse: Markfall sedan en kil lossnat
Personskador: Två brutna ryggkotor, sårskada i huvudet

Ett markfall från knappt två meters höjd fick stora konsekvenser för Sebastian Falk från Göteborg.

Han bröt två ryggkotor och efteråt plågades han av fallskräck som satte stopp för klätterdrömmarna.

Sebastian och hans bror var 2017 vid Aspen utanför Lerum och hade klättrat ett tag på den övre väggen. De gick ned till den vänstra delen av klippan och leden Transpiletten.

– Vi gjorde våra kontroller och sedan begav jag mig upp. Jag fick inte riktigt till det, gick ned, gick upp igen och fick in en offsetkil. Jag ryckte i den och kände att den satt. Sedan skulle jag fortsätta men blev lite osäker och stannade och tvekade.

– Jag tänkte att jag sätter mig i selen och vilar lite för att tänka över vad jag ska göra. Då flög kilen ur. Jag föll baklänges och landade på ryggen.

Marken var stenig och Sebastian slog i hårt. Han hade ingen hjälm och det började blöda från ett jack i huvudet. Han insåg att han hade skadat ryggen och förstod att läget var illa.

– Jag kände direkt att det här var inte bra. Men ändå tog jag det ganska lugnt och kunde behålla kontrollen. Jag hade jobbat inom försvarsmakten och har ganska långt till panik. Min bror tog av mig skorna och kollade om jag kunde vicka på tårna och det kunde jag. Jag sade till brorsan ”du får nog ringa ambulans”, berättar Sebastian.

Det blev ett stort räddningspådrag med ambulans, polis, räddningstjänst och ambulanshelikopter. Helikoptern hade svårt att landa och flög därifrån efter ett tag. Brandmännen bar ned Sebastian på bår nedför skogsslänten till vägen.

Han kände inte så mycket smärta i början, men inne på akuten på Östra sjukhuset började det göra riktigt ont och han fick morfin.

– Min mamma och frugan kom till akuten och frugan var höggravid så hon var ju inte så glad och sade något i stil med ”det här var ju jäkla onödigt”. Jag var ganska hög på smärtstillande.

– Två ryggkotor hade spruckit rakt av, men det var ”stabila” frakturer som tur var, och så fick jag sy fem stygn i huvudet. Jag hade bra muskler kring ryggpelaren och läkaren gav mig smärtstillande och så fick jag åka hem.

Fysiskt sett blev Sebastian helt återställd efter olyckan. Det visade sig vara värre med de psykiska följderna.

– Mitt mål var att komma tillbaka så fort som möjligt, men när jag började klättra igen så gick det inte. Det var alldeles för traumatiskt. Jag var rädd för att falla, svettades och fick panik, berättar Sebastian.

Fallskräcken höll i sig. Han klättrade inomhus och på topprep, men det spelade ingen roll.

– Det gick bara inte. All glädje och det roliga i klättringen var borta. Det var så klart jobbigt, jag ville klättra när jag stod på backen men när jag kom upp på väggen så gick det inte. Så jag slutade klättra. Nu tävlar jag i strongman i stället.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.

Läs första delen i serien:

Incidentrapport #1: Håkmark, Västerbotten