Firade sig ned i schakt – blev medvetslös av gas

En man blev hängande medvetslös i repet sedan han firat sig ned i ett schakt i Västmanland.

Han överlevde tack vare sin kamrat och att räddningstjänsten lyckades dra upp honom i tid.

I det här schaktet i Riddarhyttan hängde mannen medvetslös. Foto: Räddningstjänsten

Händelsen inträffade på eftermiddagen den 27 juni i Riddarhyttan sydväst om Fagersta. Två män besökte schaktet och skulle fira sig ned. De hade klätterutrustning som rep, selar och hjälmar.

Den ene mannen började fira. Några meter halvvägs nere i schaktet klagade han över att något inte kändes bra. Han började känna sig omtöcknad.

Sedan förlorade han medvetandet och blev hängande. Kamraten försökte dra upp mannen, men orkade inte och slog larm.

Räddningstjänst, polis och ambulans ryckte ut till platsen. Räddningstjänsten kallade även in en helikopter med vinsch och en styrka brandmän från Örebro som är specialutbildade på insatser som kräver klättring.

Enligt räddningstjänsten hängde mannen några meter ned och hade runt sex meter kvar till botten på schaktet. De beslutade sig för att försöka dra upp honom med handkraft.

Gick själv till ambulansen

Brandmännen lade sina flamskyddsjackor under repet som repskydd, tog tag i repet och lyckades dra upp honom. Väl uppe ur schaktet kvicknade mannen till och kunde själv gå bort till ambulansen för att bli undersökt.

Det visade sig att mannen hade blivit utsatt för metangas. Nere i schaktet låg mängder av sopor som folk kastat ned och det kan bilda metan. Räddningstjänsten fick det bekräftat sedan de hämtat en gasmätare, som direkt gav utslag för metan.

Av allt att döma klarade sig mannen bra, men han befann sig en livshotande och kritisk situation.

Metangas är inte giftigt i sig, men i ett trångt utrymme så tränger gasen undan syret. Att mannen förlorade medvetandet berodde på syrebrist. Hade han inte blivit räddad så snabbt hade han kunnat dö.

Dessutom hängde han i ett rep, vilket ökar risken för vad som kallas för ”suspension trauma”, som också är ett livshotande tillstånd.

Ta med en gasmätare

Det är inte ovanligt att det finns gas i gruvor och andra schakt som har dålig ventilation. Därför är det bra att ha med sig en gasmätare, enligt Sveriges Speleologförbund som organiserar landets grottforskare.

– Vi har en gasmätare som man mäter koncentrationen syre/koldioxid/metan med. Vi rekommenderar att man använder sådan utrustning när man utforskar gamla gruvor för första gången, speciellt om man firar ned i schakt. Man kan också överväga att ta med en mindre dykflaska som ger en tid att klättra ut igen om gasmätarens larm går, säger Mark Dougherty, säkerhetsansvarig på förbundet.