Utmana kidsen med klättermärken

För att ge yngre klättrare en extra utmaning erbjuder vi på Svenska Klätterförbundet 13 klättermärken. Med hjälp av figurerna Cam, Matt och Chalkie vill vi uppmuntra säkerhetstänk och teknikfokus – en kul sak för klubben att erbjuda och för barn och unga att sträva efter.

Inga höga krav på barnen

Tre av våra klättermärken fokuserar på säkerhet och tio är inriktade på teknik. Barnen kan ta dem i vilken ordning som helst och de ställer inga höga krav: För att exempelvis ta märket ”Temat” ska barnet följa en färgad led på en repvägg och för ”Tragglaren” ska hon klättra i 15 minuter utan avbrott.

Fråga gärna efter märken hos din klubb eller på det gym där du brukar klättra.

Figurerna Cam, Matt och Chalkie vill vi uppmuntra säkerhetstänk och teknikfokus

Här är figurerna på våra märken. Den med stort huvud heter Cam. Matt Paddy är stor och blå. Det lilla molnet heter Chalkie Puff.

För klubben: Så säljer ni märken

Såväl klubbar som klättergym kan köpa märken för vidareförsäljning. Ni köper dem för 20 kronor och vi rekommenderar att ni säljer dem vidare för 40 kronor, vilket är i samma prisnivå som simningens välkända märken. Barnen, eller snarare deras föräldrar, kan även köpa en speciell karbin där man med ett snöre för att fästa märken vid selen.

Köp klättermärken

Märken, affisch, folder och checklista köper ni direkt från oss.

Våra klättermärken

Säkra: Kunna utföra dubbelåttan, göra kamratkontroll och använda ”rätt” kommandon (säkring klar, jag klättrar, ta hem, slacka, sten) vid ett och samma tillfälle.

Skydda: Ha genomfört en topprepsled och först planerat och övat inför ett fall och sedan själv vågat falla. Ska känna till och kunna beskriva vad spotting på boulderväggar innebär.

Samsas: Besitta goda kunskaper om vilka säkerhetsförordningar som gäller i lokalen och vilka normer och regler som finns nedskrivna eller uttalade i respektive klubb.

Topparen: Klättra på en repvägg som är minst 8-10 meter, utan att behöva vila eller pausa.

Tassaren: Klättra tyst/ljudlöst upp och sedan ned för en repvägg utan att det låter något.

Tuffingen: Klättra på en bouldervägg en led som innehåller sittstart samt matcha på startgreppen.

Temat: Följa en färgad led på en repvägg.

Twistern: På en led utföra minst tio invridningar genom att vända/vrida höften in mot väggen, och fem gånger flagga med valfritt ben.

Tragglaren: Klättra 15 minuter utan avbrott.

Trevaren: Klättra en repvägg (minst 8-10 meter) med ögonbindel, utan att pausa eller behöva vila.

Tänkaren: Memorera en rep-led som är svårare än de du klättrat tidigare och sedan klara hela leden. Innan du börjar klättra: berätta hur du tänker dig varje rörelse.

Taket: Klättra i tak eller på överhäng som ingår i en led på boulder eller repvägg. Utföra minst en häl- eller tåkrok och en/ett dyno/catch-move.

Teknikern: Kunna klippa i dig rätt i redan uppsatta quickdraws på repvägg.