Sök projektstöd och andra bidrag

Ni kan som förening söka ett antal olika bidrag. På den här sidan listar vi några av de stöd som finns både inom och utanför idrottsrörelsen, där projektstöd är en av de vanligaste bidragsformerna.

Olika typer av bidrag

Vi har valt att dela upp bidragen mellan stöd som är specifika för er som förbundsanslutna klubbar och stöd som är mer generella. De sistnämnda hittar ni längre ner på sidan.

Tänk på att ni i vissa fall kan söka stöd från olika håll för ett och samma projekt. Ett tips är att också jobba med sponsring – det kan finnas såväl nationella som lokala företag som vill synas hos era medlemmar.

Stöd för SKF-klubbar

Som förbundsansluten klubb kan ni söka flera bidrag för att utveckla verksamheten eller för att förverkliga projekt. Det kan handla om utveckling av barn- och ungdomsverksamhet, bidrag från för utomhusklättring eller ett bidrag till en alpin klätterexpedition.

Projektstöd
Ett av våra absolut vanligaste bidrag. Stödet går att söka i två kategorier via oss på Svenska Klätterförbundet. Via RF-SISU kan ni även söka projektstöd för “Idrottssvaga områden”.
 Få fler ungdomar att stanna kvar i den organiserade idrotten.
– Utbildade barn- och ungdomsledare.
Vi på SKF kan bara bevilja ansökningar som håller sig till reglerna för projektstöd, varför vi rekommenderar att ni läser på ordentligt innan ni söker. Sista datum för utbetalning är 31 oktober, varför vi vill ha er ansökan senast 15 oktober.

LOK-stöd
LOK står för “statligt lokalt aktivitetsstöd” och kan sökas av alla SKF-anslutna klubbar som har verksamhet för barn och ungdomar mellan 7–25 år. Ni söker genom att registrera era träningspass och följa instruktionerna i Idrottonline. Ni kan söka två gånger per år. En guide med regler och hur ni gör finns på Riksidrottsförbundets sajt.

Bidrag från Accessfonden
SKF-anslutna klätterklubbar kan söka bidrag från Accessfonden. Pengarna ska i första hand gå till insatser för att främja utomhusklättring. I enstaka fall delas bidraget ut till klubbar som vill initiera ett accessarbete.

Expeditionsbidrag
Enskilda medlemmar, som inte ingår i kommersiell verksamhet, kan söka expeditionsbidrag. Målet ska vara att i fjärran berg och i små grupper “självständigt göra en förstabestigning, nytur eller stilförbättring” eller “fullföra en led som ännu inte klättrats till topp eller liknande markant mål”. Om möjligt ska expeditionen göras i god stil och utan att lämna utrustning på berget. Kontakta alpina kommittén eller förbundets kansli för mer information.

Kompensationsstöd till följd av coronapandemin
Pandemin har slagit hårt mot landets idrottsföreningar. Regeringen har skjutit till medel för att stötta föreningar som har lidit ekonomiska förluster på grund av pandemin. Stödet söks via Idrottsmedel i Idrottonline. Läs gärna mer om ansökningsperioder hos RF-SISU.

Anläggningsstöd från distriktet
Det finns sju olika stöd som går att söka på det här området, bland annat stöd till nya aktivitetsytor. Läs gärna mer hos RF-SISU.

Andra sätt att utveckla ekonomin

Det finns flera andra sätt att söka stöd, vissa mer tidskrävande än andra. Här har vi listat några idéer.

Kommunala bidrag
De flesta kommuner ger bidrag till ideella föreningar på orten. Det kan handla om aktivitetsbidrag för att stötta träning för en viss grupp, bidrag för lokalkostnader, utbildningsbidrag eller helt enkelt ett grundbidrag: pengar som ger en ekonomisk grundtrygghet. Kolla vilka bidrag som finns i just din kommun.

Fonder och stiftelser
Det finns ett stort antal fonder och stiftelser som delar ut pengar till ideella föreningar. Googla och fråga er fram. Allmänna arvsfonden är ett exempel på en organisation som har delat ut pengar för att gynna klätterklubbars verksamhet.

Sponsring
Sponsorsamarbeten handlar om att ge och ta och är, precis som det låter, ett samarbete. Klubben får pengar från ett företag eller en organisation i utbyte mot att exponera bidragsgivaren för sina medlemmar. Ge gärna ett par dedikerade medlemmar uppdraget att arbeta för sponsring och tänk efter före: Vilka vill ni samarbeta med och vad kan ni erbjuda dem?

Försäljning
Oavsett om det handlar om våra klättermärken för barn, bullar eller underställ: Att sälja olika typer av produkter kan sprida såväl glädje och känsla, som att dra in pengar till klubbkassan. Läs regelverket bara, så att ni gör rätt. Skatteverket har bra information om vad som gäller för ideella föreningar som gör vinster.

Emma Borggrén-Franck

Generalsekreterare