Incidentrapport #1: Håkmark, Västerbotten

Datum: 2018-07-11
Plats: Håkmark, Västerbotten
Problem: Hål i dig, 4
Händelse: Okontrollerat fall ned på crashpad
Personskador: Senskada på yttre fotknölen och broskskada inne i fotleden

Även ett lågt fall från en lätt boulder kan ge fysiska följder som inte vill ge med sig. Det fick Arwid Viklund erfara efter ett besök i Håkmark utanför Umeå.

Arwid Viklund.

En fin och solig sommardag för över tre år sedan var Arwid ledig och ville ut och bouldra. Men hans kompis var upptagen så han åkte ensam.

Mot slutet av klätterdagen tänkte Arwid avsluta med Hål i dig, en låg och lätt boulder som han hade klättrat tidigare.

– I samband med att jag skulle toppa ut fick jag inget bra grepp. Jag hade inget minne att det skulle vara svårt där, det kan vara så att jag hade hamnat lite åt sidan. Jag stod på en list och skulle sträcka mig då jag halkade till med foten.

Fallet, som var ett par meter högt, kom helt oförberett. Arwid landade på paddan och på utsidan av foten, så kroppsvikten hamnade på den.

– Jag fick halta 200-300 meter tillbaka till bilen och köra därifrån så gott jag kunde. Jag kunde stödja på foten litegrann, men det gjorde jätteont, berättar han.

Tvingades operera foten

Via akuten fick han en remiss till röntgen. Slutsatsen var att det såg ut som en stukning, vilket brukar läka av sig själv.

Men tiden gick och foten blev inte bättre. Arwid gick till vårdcentralen för nya undersökningar. Det visade sig så småningom att skadebilden var mer komplicerad. Dels en senskada vid yttre fotknölen och dels en broskskada i fotleden.

– Efteråt har jag fått operera broskskadan. Nu är det mycket bättre. Jag kan springa och använda foten som vanligt, men det värker lite till och från, säger han.

Det är alltid mer riskfyllt att klättra ensam och kanske hade Arwid inte skadat sig om någon hade spottat honom, men det förblir en gissning.

– Jag tänkte när jag åkte ut att jag inte skulle klättra några svåra grejor då man behöver spottning eller hjälp med att flytta paddan, men olyckan hände ändå.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.