Klättring och skola

Klättring i grundskolan, klättring på gymnasiet och klättring på högskola. Eller universitetsstudier och klättring. Det är många som vill kombinera vår sport med skola och studier.

Varianter av klättring i skolan

Klättringen finns i och runt skolvärlden på många sätt. Är det inte genom faktiska lektioner i klättring, så är det via landslagsatleter som kombinerar studierna med en elitsatsning. Vi är glada att förbundet sprider vår sport i skolan via vår klätterutbildning för lärare och stolta över att ”våra” atleter tar plats på NIU på Stockholms Idrottsgymnasium, en plats för storsatsande idrottande gymnasieelever.

Klättertränare på högskolenivå

Under 2022 gör klättring debut på högskolenivå i Sverige. Högskolan i Dalarna har reserverat 15 platser för den som vill bli akademiskt utbildad tränare i klättring. Ansökan är öppen under våren, fram till 19 april, och utbildningen startar hösten 2022.

Är du intresserad? Läs mer här. Bra att veta är att du anmäler dig till en termin i taget, vilket innebär att du inte behöver binda upp dig på fyra år i ett svep. Vi på Svenska Klätterförbundet ser fram emot fler utbildade tränare – kanske blir du en av dem?

NIU: Nationellt idrottsgymnasium

Är klättring din eller ditt barns passion? Står ni inför gymnasieval? Satsa på NIU, Nationellt idrottsgymnasium med inriktningen klättring.

• Utbildningen finns i Stockholm och klätterstudenterna läser tillsammans med elever som satsar på andra idrotter.
  • NIU riktar sig till ungdomar som har nationell idrott som mål och eleverna sysslar med klättring inom ramen för ämnet specialidrott. Ämnet syftar till att utveckla studenten inom klättringen, men även om att ge kunskaper om träning som ökar den egna prestationsförmågan.
  • Ett uttagningsförfarande krävs för att bli antagen.

Kontakta Patrik Kleveback-Blom för vidare information.

Klätterutbildning för idrottslärare

Tack vare stöd från Svenskt Friluftsliv kan vi på klätterförbundet erbjuda en specialutformad klätterutbildning för lärare. Kursen är gratis och vänder sig i första hand till idrottslärare. Kursens mål är att lärare ska få tillräcklig kompetens för att kunna bedriva enkel klättring både inomhus och utomhus.

Kursen vänder sig i första hand till dig som är behörig idrottslärare i gymnasieskolan, men även idrottslärare i grundskolan är välkomna att ansöka.

Läs mer här.

RIU och EVL: Program för elitidrottare på högskola

Att satsa på klättringen och samtidigt studera 100 procent på högskola eller universitet kan vara krävande. För elitidrottande studenter finns RIU och EVL som alternativ – två olika möjligheter att anpassa universitetsstudierna efter de förutsättningar du som elitidrottare har.

• Tanken är att du ska kunna fokusera på din karriär inom idrotten, i vårt fall klättring, och samtidigt göra dig redo för ett vanligt arbetsliv.
  • Ett flertal lärosäten finns som alternativ för den som vill satsa på studier och elitklättring i kombination.

Kontakta Patrik Kleveback-Blom för vidare information.

Kontakta kansliet

Emma Borggrén-Franck