När klättring finns på schemat

Klättring i grundskolan, klättring på gymnasiet och klättring på högskola. Eller universitetsstudier och klättring. Det är många som vill kombinera vår sport med skola och studier.

Varianter av klättring i skolan

Klättringen finns i och runt skolvärlden på många sätt. Är det inte genom faktiska lektioner i klättring, så är det via landslagsatleter som kombinerar studierna med en elitsatsning. Vi är glada att förbundet sprider vår sport i skolan via vår klätterutbildning för lärare och stolta över att ”våra” atleter tar plats på NIU: en plats för storsatsande idrottande gymnasieelever.

Klätterutbildning för idrottslärare

Att satsa på klättringen och samtidigt studera 100 procent på högskola eller universitet kan vara krävande. För elitidrottande studenter finns RIU och EVL som alternativ – två olika möjligheter att anpassa universitetsstudierna efter de förutsättningar du som elitidrottare har.

Tanken är att du ska kunna fokusera på din karriär inom idrotten, i vårt fall klättring, och samtidigt göra dig redo för ett vanligt arbetsliv. Ett flertal lärosäten finns som alternativ för den som vill satsa på studier och elitklättring i kombination, något som du kan läsa mer om hos Riksidrottsförbundet.

NIU: Nationellt idrottsgymnasium

Är klättring din eller ditt barns passion? Står ni inför gymnasieval? Satsa på NIU, Nationellt idrottsgymnasium med inriktningen klättring.

• Utbildningen finns i Stockholm och klätterstudenterna läser tillsammans med elever som satsar på andra idrotter.
  • NIU riktar sig till ungdomar som har nationell idrott som mål och eleverna sysslar med klättring inom ramen för ämnet specialidrott. Ämnet syftar till att utveckla studenten inom klättringen, men även om att ge kunskaper om träning som ökar den egna prestationsförmågan.
  • Ett uttagningsförfarande krävs för att bli antagen.

Kontakta Patrik Blom för vidare information.

Tränarutbildning på högskolenivå

Framöver tar klättringen i Sverige klivet in i den akademiska världen – den första tränarutbildningen på högskolenivå arrangeras i Dalarna, men på distans. Det är Svenska Klätterförbundet och Högskolan i Dalarna som tillsammans satsar på att utbilda klättrare som vill göra tränarrollen till ett yrke.

Utbildningen är förlagd under två år på halvfart och sker på distans med fyra fysiska träffar per termin. I utbildningen ingår pedagogiska, humanbiologiska, samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner, som också är en del av huvudområdet idrott- och hälsovetenskap. Vi berättar mer när utbildningen är lanserad.

RIU och EVL: Program för elitidrottare

Att satsa på klättringen och samtidigt studera 100 procent på högskola eller universitet kan vara krävande. För elitidrottande studenter finns RIU och EVL som alternativ – två olika möjligheter att anpassa universitetsstudierna efter de förutsättningar du som elitidrottare har.

• Tanken är att du ska kunna fokusera på din karriär inom idrotten, i vårt fall klättring, och samtidigt göra dig redo för ett vanligt arbetsliv.
  • Ett flertal lärosäten finns som alternativ för den som vill satsa på studier och elitklättring i kombination.

Kontakta Patrik Blom för vidare information.

Johanna Wernqvist

Utbildning & friluftsliv