Börja klättra utomhus

Utomhusklättring kan vara en dröm. Men bromsar, kilar, sportklättring, tradklättring, replängder, karbiner och quickdraws kan te sig som en svårnavigerad djungel. Vi i Svenska Klätterförbundet vill gärna guida dig. Kanske fastnar du?

Börja gärna med en kurs

Det finns flera möjligheter för den som vill börja klättra. Det bästa är alltid att gå en kurs, oavsett om det gäller klättring utomhus eller inomhus. Det är ett bra sätt att lära sig klättring och säkerhet från grunden. Du bör alltid anlita en instruktör som är auktoriserad av oss på Svenska Klätterförbundet – en garant för att utbildningen följer våra senaste riktlinjer.

Satsa på något du drömmer om. Foto: Emma Svensson

Allemansrätten, vår lagbok

Allemansrätten styr hur vi ska agera mot naturen. Minns du grundprincipen? Inte störa – inte förstöra.

Ledklättring på en grekisk klippa. Foto: Emma Svensson

Trad, sport, bouldering…

Utomhusklättring skiljer sig mycket åt beroende på klättertypen. Här nedanför sammanfattar vi de olika disciplinerna. Nästan oavsett vilken typ av utomhusklättring du vill ge dig på, rekommenderar vi tre saker utöver den vanliga klätterutrustningen: Hjälm, kurser och förare. Hjälmen och kurserna kan rädda liv. Förare, klättringens guideböcker, lär dig var du kan klättra.

Utomhusklättring i korta drag
  • Bouldering: Ordet kommer från engelskans “boulder” och syftar på ett klippblock, så stort att du inte kan rubba det. Den som bouldrar behöver en eller flera paddor, crash pads, som dämpar fallet. Bouldering kan ske över vatten och kallas då deep water solo
  • Sportklättring: Repklättring på bultar som är fastborrade i berget. Precis som inomhus kan du klättra topprep eller ledklättra. Vi rekommenderar en sportklätterkurs för dig som vill lära dig mer.
  • Tradklättring: Ledklättring där klättraren placerar kilar eller andra säkringar i sprickor. Tradklättring sker oftare än sportklättring på höga berg med flera replängder, så kallad långtursklättring eller multipitch-klättring. För den som vill lära sig tradklättra är det ”grundkurs klippklättring” som gäller.
  • Isklättring: Klassiska isväggar, frusna vattenfall, istappar och isiga klippor. Eller delar av stora berg. Islättring kan vara mycket. Utrustningen innefattar bland annat stegjärn och isyxor.
  • Alpin klättring: Den som klättrar i större berg, med sten, snö, is och ibland glaciärer, ägnar sig åt alpin klättring – klassisk bergsbestigning. Det är inte alltid svårighetsgraden som är utmaningen, snarare längden, vädret, tunn luft eller svåra snöförhållanden. I Sverige är Kebnekaise det största området för alpin klättring.
  • Fler klättertyper: Vi som förbund omfattar all typ av vertikal verksamhet, som bigwallklättring, toppturer, trekking och via ferrata. Kontakta oss gärna om du vill ha mer information.
Kurser vi står bakom

Vi i Svenska Klätterförbundet tar fram normerade kurser. Det betyder att vi har specificerat vad kursen ska innehålla för att du som klättrar ska få aktuell kunskap. Våra normer är baserade på det senaste inom säkerhet och teknik. Exempelvis måste “grundkurs klippklättring” innehålla just det vi har bestämt – annars måste arrangören döpa den till något annat.

Här finns våra normerade kurser.