Incidentrapport #6: Grönbrinksberget, Stockholm

Datum: 2021-08-12
Plats: Grönbrinksberget, Stockholm
Led: Förhudsnisses flykt, 5+ (5c fransk grad)
Händelse: Knut ”kalvade” under klättring på topprep
Personskador:

Peter North valde att använda en lite mer ovanlig knut när han knöt in sig. Det fick oväntade följder.

Den 12 augusti 2021 var Peter och två vänner och klättrade på Grönbrinksberget utanför Stockholm. Det var en vardag och replaget var ensamt på klippan.

En i gänget ledde Förhudsnisses flykt (5+) och gjorde standplats när han hade kommit upp. Peter var på tur att klättra andreman.

– Vi hade ett 70 metersrep och jag gjorde en knut på mitten och klippte in mig i selen med dubbla skruvkarbiner, berättar han.

En riktad åttaknut. Foto: Animated Knots

Peter valde att göra en riktad åttaknut. Det är inte samma sak som den traditionella åttaknuten. Den riktade åttan har fördelen att öglan löper längs repet och därför tar lite mindre plats. Knuten används ibland i firningssystem när man till exempel ska hissa upp en säck.

– Jag började klättra men insåg snart att repet inte skulle räcka till den tredje personen. Så hon fick börja klättra också, innan jag hade kommit upp.

De klättrade alltså samtidigt. Peter var inknuten i mitten och den tredje personen i repänden längst ned.

Eftersom den tredje klättraren inte var så erfaren såg han till att hålla repet mellan dem tajt, vilket gjorde att hans knut belastades i fel riktning.

– Jag har för vana att titta på min knut ibland. Plötsligt upptäckte jag att knuten hade ”kalvat” och inte såg ut som den hade gjort. Jag tänkte ”vad tusan” och kände ”det här var ju inte bra”.

Så här såg knuten ut efter att den hade ”kalvat”. Bild: Peter North/Andreas Andersson

Att en knut ”kalvar” betyder att den vänder eller vrider sig så att repdelarna hamnar annorlunda i förhållande till varandra än från början. I Peter Norths fall blev resultatet att en del av repet som ledde in till öglan kunde glida genom knuten.

Så vad hade hänt om han hade fallit? Öglan hade antingen kunnat dras åt eller plötsligt bli större. Det i sig hade kanske inte varit farligt, men förmodligen en obehaglig upplevelse. Sedan finns alltid risken att rep brännskadas när rep glider mot rep och i värsta fall kan rep brännas av.

Peter löste situationen genom att knyta in sig i ytterligare en knut.

– Jag var i lätt terräng så jag bad om slack, gjorde ett dubbelt halvslag i repet ovanför den riktade åttan och kopplade in mig i den knuten också. Jag blev inte direkt rädd, men extra fokuserad på att lösa problemet och jag kunde kommunicera med både säkringsmannen och tredjepersonen, berättar Peter.

Peter North klättrar på Korpberget vid Rimforsa. Foto: Jonathan Nilsson

Det är ingen överdrift att beskriva Peter som mycket rutinerad. Han har klättrat sedan 1997, är auktoriserad klätterinstruktör och har hållit mängder av kurser.

– Lärdomen är att använda rätt knut vid rätt tillfälle. Om du är osäker på något så chansa inte, välj en beprövad metod. Även om man är erfaren så kan man göra misstag som leder till incidenter eller olyckor. Ibland kan man bli lite för avslappnad, säger han.

– I det här fallet borde jag ha använt en ”alpine butterfly”, en fjärilsknut, i stället. Jag vet inte varför det blev en riktad åtta, jag var nog lite ringrostig och kom inte ihåg hur man gjorde alpine butterfly.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.

Läs tidigare delar i serien:

Incidentrapport #5: Simonsberget, Södermanland
Incidentrapport #4: Välseröd, Bohuslän