Tove Alexandersson nominerad till Årets kvinnliga idrottare – igen

Tove Alexandersson, skimo

Tove Alexandersson är nominerad till Årets kvinnliga idrottare efter en makalös säsong i skimo och orientering. Utmärkelsen kan bli stjärnans andra i samma kategori – det är bara två år sedan hon senast fick priset.

Tove Alexandersson, skimo
Tove Alexandersson i VM 2021. Foto: ISMF

Tove Alexandersson var i många fall omöjlig att besegra under 2021. Hon slog puliken med häpnad i sina dubbla karriärer, skidalpinism och orientering.

I skidalpinism vann hon Sveriges första mästerskapsmedalj på fyra år – brons i vertikalen på VM i Andorra – och därmed sin första medalj i skimo. Därefter tog hon VM-guld i kombination, silver i den individuella disciplinen och silver i den totala världscupen (efter en diskvalificeringshistoria där SKF lämnade in ett överklagande).

I orienteringen blev hon historisk, med guld i samtliga fem distanser på VM. Hon tog även två EM-guld och slutade som totalvinnare i världscupen, vilket ni kan läsa mer om hos Svenska Orienteringsförbundet.

På Svenska Idrottsgalan 2020 förärades Tove med tre priser: Bästa kvinnliga idrottare 201, Svenska Dagbladets Bragdguld 2019 och Jerringpriset. Den 17 januari 2022 vet vi hur det går i den här gången.

Nominerade till Årets Kvinnliga Idrottare:
Tove Alexandersson – orientering/skidalpinism
Anna Beck – paracykel
Isabelle Haak – volleyboll
Sandra Näslund – skicross

Se alla nomineringarna för Idrottsgalan hos SVT.

Läs mer om Tove Alexandersson:

SKF överklagar diskningen av Tove Alexandersson (15/4 2021)
Tove Alexandersson efter VM-guldet: ”Jättekul och lärorikt” (7/3 2021)
Brons till Tove Alexandersson i vertikalen – Sveriges första medalj på fyra år (4/3 2021)
Tove Alexandersson gör succé i världscupen i skimo (26/2 2021)
Tove tar sin första pallplats (20/12 2020)
Tove Alexandersson tävlar i skidalpinism i vinter (18/11 2019)