Succé för Sverigecupen i skidalpinism – arrangörerna laddar för 2024

Vinnarna i Sverigecupen i skidalpinism 2023 heter Anna Dolk och Mattias Vesterlund. Totalt 77 åkare deltog i de sju olika tävlingarna, många av dem vid flera tillfällen. Daniel Knabäck från förbundets skimokommitté är nöjd. – Det blev riktigt bra. Kul med så många unga åkare, säger han.

Sverigecupen fick en rivstart med många anmälda och bra drag under tävlingarna. Här syns Keb Classic (tv) och Hammarbybacken 2H (th). Foto: Henrik Dahlstedt & Phil Gale

Anna Dolk och Mattias Vesterlund, från Härjedalens Klätterklubb respektive Dalarnas Klätterklubb, vann Sverigecupen i skidalpinism 2023. På andra plats i Sverigecupen kom Rémi Français och Sarah Hale, från Åredalens KK respektive Kiruna KK, och tredjeplatserna kneps av Jonas Djurback från Dalarnas KK och Johanna Gelfgren från Kiruna Klätterklubb.

Daniel Knabäck från förbundets skimokommitté var på plats vid ett flertal av tävlingarna som ingick i Sverigecupen. Han lyfter att de många juniorerna gav årets säsong ett lyft.

Det har varit mer race än tidigare år. Det är fartdräkt och lätta skidor, säger han.

Nu börjar planeringen inför nästa år, med stora förhoppningar om att upprepa Sverigecupen. Det vore bra för sporten, menar Daniel Knabäck.

Jag tror att Sverigecupen gagnade intresset lite, det var nog några som körde en extra tävling för att det var en totalcup. Vi i kommittén ska ses och planera i mitten av maj. Då ska vi även dra vinnaren av det pris vi lottar ut bland deltagarna också.

Fotnot: 18 tävlande var med i tre eller flera deltävlingar. De deltar i utlottningen av en topptursresa till Lyngen i Nordnorge med Pure Ski Touring.

Övriga sponsorer av Sverigecupen 2023 är ATK, STF Kebnekaise och Black Diamond.

FAKTA/Sverigecupen i skidalpinism 2023

Mellan 25-50 anmälda per tävling. 77 åkare totalt: 26 damer och 51 herrar.

Tävlingarna:

• Åre Vertical