Här är alla kandidater till klätterförbundets nya styrelse

Nyligen presenterade vi de ledamöter som föreslås träda in i klätterförbundets styrelse vid förbundsmötet i maj. Nu är det dags för en kort presentation av de kandidater som är tillgängliga för omval.

Valberedningen föreslår följande styrelse för de kommande två åren:

Förbundsordförande: Lollo Blomberg, Stockholms Klätterklubb

Sex ledamöter och två suppleanter:
– Anette Andersson, Åredalens Klätterklubb
– Frida Holstad, Solna Klätterklubb
– Adam Herring, Nacka Värmdö Klätterklubb
– Martin Hjälle, Höglandsklättrarna Eksjö Klätterklubb
– Ola Segnestam Larsson, Stockholms Klätterklubb
– Åsa Eliasson Stenlund, Bohusläns Klätterklubb
– Bobby Ong, Göteborgs Klätterklubb
– Marcus Loewen, Bohusläns Klätterklubb

Kort presentation:

Anette Andersson (Åredalens Klätterklubb) kombinerar boende i Undersåker utanför Åre med ett liv i en husbil i Alperna. Hon gillar alpin klättring och brinner för skimo, som hon själv har tävlat i. Anette jobbar som fotograf och har jobbat med kommunikation i olika roller under hela sitt yrkesliv, och det delar hon frikostigt med sig av till förbundet. Anette är styrelsens represent i frågor som rör ISMF (International Ski Mountaineering Federation).

Frida Holstad (Solna Klätterklubb) bor utanför Stockholm. Hon klättrar främst inomhus och har mycket kompetens inom träning, något som kommer väl till pass i hennes yrke som chef på Friskis&Svettis Stockholm. Från sitt arbete är hon van vid att möta medlemmarnas förväntningar och samtidigt bevara funktionärernas ideella engagemang. Hon har också värdefull kunskap om att som ideell förening navigera och dra nytta av en kommersialiserad omvärld. Frida är kassör i styrelsen och har bidragit till förbättrad ekonomistyrning under den senaste mandatperioden.

Adam Herring (Nacka Värmdö Klätterklubb) bor i Stockholm och är bland annat engagerad i träning, barn- och ungdomsfrågor och tävlingsklättring. Adam har länge varit ideellt aktiv som klubbtränare och har suttit i flera styrelser före SKF:s. Han är just nu styrelsens representant när det gäller frågor som rör IFSC (International Federation of Sport Climbing) och SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). På senaste årsmötet med IFSC var Adam en av dem som drev på för ökad transparens och good governance. Det fick gehör och ska jobbas med fram till nästa årsmöte.

Martin Hjälle (Höglandsklättrarna Eksjö Klätterklubb) bor i Nässjö och har engagerat sig i flera andra sporter och riksförbund tidigare. Vad gäller klättring gillar Martin ”allt som har med snö eller is att göra” lite extra. Martin är styrelsens representant mot UIAA (International Climbing and Mountaineering Federation). Transparens och tydlighet är viktiga frågor både inom UIAA och förbundet. Med en bakgrund i Försvarsmakten och arbete som projektledare och chef inom olika företag är han van vid att driva idéer till verklighet. I dag är Martin arbetschef inom NVBS.

Ola Segnestam Larsson (Stockholms Klätterklubb) bor i Stockholm och brinner speciellt för att stärka klättringens värdegrund och att sätta Svenska Klätterförbundets vision och uppdrag i centrum. För egen del är en heldag i skogen med bouldering och grillning en klar favorit. På jobbet forskar Ola om ledning och organisering av ideella organisationer vid Marie Cederschiöld högskola. Han har från sin forskning och sitt yrke värdefull kompetens som han delar med sig av genom att lyfta fram andra perspektiv och utmana allmängiltiga sanningar.

Lollo Blomberg är i dag vice ordförande i förbundsstyrelsen. Hon är nu nominerad som ordförande och presenteras på den här sidan, tillsammans med de nya förslagen på ledanöter: Marcus Loewen, Åsa Eliasson Stenlund och Bobby Ong.

den här sidan kan du läsa tidigare års presentationer av Martin, Anette och Adam. Ola och Frida presenteras närmare här.

Styrelsen väljs på förbundsmötet den 21 maj, där alla klubbar är välkomna med ombud och åhörare.

Alla de föreslagna ledamöterna. Från övre vänstra hörnet: Bobby Ong, Martin Hjälle, Frida Holstad, Ola Segnestam Larsson, Lollo Blomberg, Anette Andersson, Marcus Loewen, Adam Herring och Åsa Eliasson Stenlund.