Förbundsmötet

2024 arrangeras förbundsmötet i Uppsala. Söndagen den 2 juni möts klättrarna för att klubba Svenska Klätterförbundets vision och besluta i andra viktiga frågor. Mötet är fysiskt, men kommer eventuellt att streamas för intresserade åhörare. En klätterträff arrangeras dagen före mötet.

Förbundsmötet 2024: Snabbinfo

Var: Uppsala
När: 2 juni 9.00-14.00
Plats: Clarion Hotel Gillet
Boende: Genom Riksidrottsförbundet har vi förmånliga priser för boende på bland annat Clarion Hotel Gillet GoSportive och Scandic Uplandia (rabattkod D544301143).
Ingår för deltagare: Förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika
Kostnad: En delegat per klubb kostnadsfritt. Övriga deltagare 300 kr.

Observera att klubbar som vill delta i mötet (rösta, föredra motioner, begära ordet) måste vara på plats fysiskt. Eventuellt kommer en stream att erbjudas för åhörare.

Anmälan ombud: Anmälningslänk för ombud.
Anmälan åhörare: Anmälningslänk för åhörare (ej rösträtt)

Klätterträff i Uppsala

Du vet väl att vi anordnar en klätterträff dagen innan förbundsmötet, häng med och klättra!

Förmöten

Inför förbundsmötet arrangeras viktiga förmöten, i form av digitala ordförandenätverksträffar med tema förbundsmöte, där representanter från styrelsen och kansliet träffar klubbarna för att diskutera förslagen. Ta chansen att påverka på förhand!

Datum och tider:
Tisdag 12/3, 18.00-19.30
Torsdag 18/4, 18.30-20.30
Torsdag 16/5, 18.30-20.30

För anmälan och möteslänk, kontakta Nadia Bazydlo.

Nominera till styrelsen

Du kan påverka vilka som leder förbundet.

Möjligheten att påverka

Förbundsmötet innebär en chans att påverka klätterförbundets riktning. Som medlem i en klubb kan du lämna förslag till förbundsmötet i form av motioner. Även specialidrottsdistriktsförbunden kan lämna motioner. Motionerna ska inkomma senast sex veckor innan förbundsmötet. Förslag från styrelsen kallas propositioner.

Hur många röster?

Varje klubb har rätt att rösta på mötet. Hur många röster respektive klubb har styrs av stadgarna, som reglerar antalet röster i förhållande till medlemsantalet i klubbarna.

Den som inte deltar som ombud med rösträtt, kan delta som åhörare och lyssna på mötet.

Klubbarna väljer styrelse

På förbundsmötet väljs den styrelse som ska leda förbundet de nästkommnade två åren. En ordförande, sex ledamöter och två suppleanter ska utses. På förbundsmötet 2022 valdes Lollo Blomberg till ordförande för Svenska Klätterförbundets styrelse.

Förra förbundsmötet

• Förbundsmötet 2022 arrangerades digitalt och ett trettiotal klubbar närvarade. Mötet fattade bland annat beslut om strategisk plan samt valde en ny styrelse.
  • Protokollet från mötet finns på Svenska Klätterförbundets dokumentsida.