Svenska Klätterförbundet söker ny ordförande – Truls Neubeck tackar för sig

Svenska Klätterförbundets ordförande Truls Neubeck avgår i samband med förbundsmötet i maj. Det innebär att en ny ordförande behöver utses. Har du tips? Valberedningen tar tacksamt emot förslag på namn. – Det är ett supergivande arbete om man tycker det är kul med klättringens utveckling, säger Truls Neubeck.

Truls Neubeck har varit ordförande för Svenska Klätterförbundets styrelse sedan 2017. Nu lämnar han plats för någon ny. Vem det blir, vet vi efter förbundsmötet i maj.

Efter fem år som ordförande lämnar Truls Neubeck stafettpinnen vidare till en ny, driven ordförande. Utmaningarna är stora, konstaterar han, men oerhört spännande. Vem som helst kan vara aktuell för rollen. Det är valberedningens uppdrag att sätta samman en styrelse som kan driva klätterförbundet framåt. Därefter väljs styrelsen på förbundsmötet den 21 maj.

– När jag fick frågan trodde jag att man var tvungen att komma från en styrelse lokalt. Det spelar ingen roll, det räcker att du är medlem i en klubb. Stor som liten, säger Truls Neubeck.

Vad skiljer ordföranderollen från andra roller i styrelsen?

– Ordföranden leder ju styrelsens arbete och är nära generalsekreteraren genom att stödja den personens arbete. Man är representant för förbundet i olika sammanhang och är en ingång för klubbar och medlemmar och intresserade. Man är en kontaktyta för högt och lågt.

Arbetet i Svenska Klätterförbundets styrelse är i princip ideellt. Ett mindre arvode utgår per styrelsemöte. Ordföranden, som i uppdraget behöver kunna delta under arbetsdagar, får ett halvt prisbasbelopp.

Vill du nominera någon till styrelsen? Kontakta valberedningen snarast.

▶ Läs mer: Truls Neubeck klev in efter krisen – ”En utmaning betyder inte att det är tråkigt, men svårt!”