Panoramafönster i Malmös nya hall – visar upp klättringen

Efter mer än 15 års väntan har Malmö Klätterklubb äntligen fått en ny klätterhall. Och vilken hall det är! Panoramafönster och 14 meter höga repväggar – delvis finansierade av Malmö stad. Klubbens ordförande Lars Bjurén är euforisk. – Det är ganska overkligt, säger han.

Malmö Klätterhall exponerar inomhusklättringen. Foto: Oscar Wånggren

Malmö Klätterklubbs nya hall har stora panoramafönster – en unik möjlighet att visa upp klättringen för alla Malmöbor. Satsningen har dock låtit vänta på sig. I mer än 15 år har klubben och Malmö stad utrett och planerat för den nya hallen, som nu har tagit plats i en nybyggd idrottshall.

Klätterklubbens ordförande Lars Bjurén förklarar att Malmö stad är huvudsponsor, men att klubben även betalat en del med egna medel.

– Vi har haft en del på bankkontot. Tyvärr har vi fått avslag på satsningar på paraklättring från Sparbanksstiftelsen, men nu hoppas vi på arvsfonden, säger han.

En tysk leverantör har designat och byggt repväggarna, men lederna står klubben själva för. Ideella eldsjälar bygger en boulderdel, ett projekt som blir klart under 2022. Även speedvägg finns i hallen.

I klubbens Facebookgrupp syns hur engagemanget lyser mellan de vanliga inläggen om klätterkompisar, kurser och annat. ”Idag har det burits skivor upp till tredjevåningen, skivor har kastas och strukturen till en av moonväggarna är påbörjad. Ett jättetack till er nio personer som jobbat och slitit idag!”, skriver klubben bland annat.

Den nya klätterhallen blev tillgänglig för klubbmedlemmarna i september i år och klättringen drog igång i slutet av november. Ordförande Lars Bjurén sammanfattar de ideella insatserna väl: ”All övrig inredning och anpassning till verksamheten utförs ideellt av ett 50-tal av klubbens medlemmar som alla har gjort en storartad insats för att nedmontering, flytt och uppbyggnad har gått så bra. Mycket är klart men det är ännu en del som återstår innan allt i lokalen är färdigt”.

FAKTA: Malmö Klätterklubb som har omkring 300 aktiva medlemma firar 30 år som förening under 2022. Klubben firar nya hallen med en klubbtävling och en fest för alla medlemmar, funktionärer och intressenter.

Läs mer om klubben: https://malmoklatterklubb.se/.

Glada Malmöklättrare. Foto: Oscar Wånggren
En del av nya hallen. Foto: Oscar Wånggren