Fortsatt drabbade av Tarfalahallens ras – framtiden är oviss för Kiruna Klätterklubb

Kiruna Klätterklubb gick från 25 till 470 medlemmar på bara några år tack vare nybyggda Tarfalahallen. Men så kollapsade hallen och klubben fick en tillfällig lösning i badhusets källare. Nu har medlemsantalet rasat med nästan 70 procent och ingen lovande lösning är i sikte.

Efter fem år av klättring i Tarfalahallen rasade taket in. Foto: Kiruna Klätterklubb

Medlemmarna strömmade till när strålande klättringsmöjligheter erbjöds i Kiruna 2015. Nybyggda Tarfalahallen erbjöd mycket av vad Kiruna Klätterklubb kunde önska i klättringsväg, samt fotboll och friidrott.

Åren gick och klubben växte. Men så plötsligt, lördagen den 7 mars 2020, hände det som inte fick hända. Idrottshallens tak rasade in och två klättrare klarade sig mirakulöst – ingen människa skadades i raset.

– De var en jäkla tur att det inte var tisdag eftermiddag klockan 17. Då är hela hallen full med barn som spelar fotboll, tränar friidrott och klättrar, sa klubbens ordförande Lena Unneberg till Aftonbladet efteråt.

Chocken lade sig och åren har gått. Statens haverikommissionen har utrett och slagit fast att skulden ligger på byggföretaget och på ett ”systemfel”.

100 miljoner i skadestånd

Kommunen lämnade in en stämningsansökan med ersättningskrav mot byggföretaget. I veckan, den 18 mars, kom domstolen med ett utlåtande: Företaget ska betala drygt 100 miljoner kronor i skadestånd till Kiruna kommun, vilket SVT Norrbotten rapporterar om. Av allt att döma kommer byggföretaget att motsätta sig kravet, så den ekonomiska ansvarsbiten är ännu inte löst.

Lena Unneberg, som fortfarande är ordförande för Kiruna Klätterklubb, säger att styrelsen nu undrar vad som ska hända med inomhusklättringen i Kiruna. Den tillfälliga lösningen i badhusets källare, där klubben har kunnat erbjuda lite klättring de senaste åren, är just tillfällig. Planen är att den ska rivas i höst, då ett nytt badhus är på plats och det gamla huset ska användas till andra ändamål.

– Vi har frågat kommunen flera gånger utan konkret svar. De har tittat på olika lösningar för var återuppbyggnad ska ske. Deras förslag är att bygga in befintlig utefotbollsplan med tillkommande ytor för nyttjande av friidrott och klättring. Det är ingen lösning som någon av föreningarna vill ha. Men vad hjälper det, konstaterar hon.

Stort medlemstapp

Som det ser ut nu står klubben utan anläggning de närmaste två åren, då en ny hall tar cirka 2,5 år att uppföra.

– När Tarfalahallen byggdes gick vi från ungefär 25 medlemmar till omkring 470 på några år. Vi är nu nere i ca 150 medlemmar, säger Lena Unneberg.

Förutom det uppenbara problemet med konstruktionen, fanns det enligt Unneberg säkerhetsrisker och tillgänglighetsproblem med Tarfalahallen. Klubben önskar därför att kommunen nu tar hänsyn till behovet av en säker och avskild anläggning.

De menar att medlemsökningen visade att klättring är en sport att räkna med i Kiruna.

– Vi vill gärna ha tävlingsstatus på anläggningen. Vi har visat bra förutsättningar, anläggningsmässigt, ger genomslag i utövande och nyttjande av anläggningen, säger Lena Unneberg.