Norges Klätterförbund vill bygga klätterhall för 47 miljoner

Det norska klätterförbundet, NKF, satsar på att öppna en stor klätterhall – en nationalarena för klättringen i landet. Nu är en förstudie klar.

NKF:s förbundsmöte fattade 2020 beslutet att påbörja arbetet med att utreda en framtida ”nationalanläggning”. Två år senare beslutade förbundsmötet att gå vidare med idén och nu i år publicerades förstudien. Den innehåller bland annat analyser av behov, plats, organisation och finansiering.

– Det är väldigt roligt att få förtroendet att satsa på något stort för klättersporten och jag är säker på att hela klätter-Norge kommer att få mycket gott tillbaka om det här projektet blir verklighet, säger Mari Nord Myklebust, projektledare och anläggningsansvarig på NKF.

Den 21 mars håller NKF ett extra förbundsmöte som väntas ge ett slutgiltigt klartecken. Hallen är tänkt att ligga i Osloregionen och investeringen beräknas kosta 47 miljoner norska kronor. Driften ska skötas av ett aktiebolag som NKF och 1-2 klubbar bildar tillsammans.

Precis som i Sverige har klättringen i Norge vuxit dramatiskt de senaste åren. De norska klubbarna har tillsammans omkring 27000 medlemmar, nästan dubbelt så många jämfört med Sverige.