Medlemmarna tillbaka efter pandemitappet – 15 000 i klubbarna

81 klubbar med 15 000 medlemmar. Så stort är Svenska Klätterförbundet nu, i början av sommaren 2022. Det innebär att förbundets klubbar har hämtat upp dippen som kom med pandemin och nu är på samma nivå som innan.

Under pandemins mest intensiva del gick medlemsantalet i Svenska Klätterförbundets klubbar ner till omkring 13 500. Nu, månader efter att restriktionerna lättade, syns en tydlig upphämtning.

15 000 medlemmar talar sitt tydliga språk – förbundet är tillbaka på samma nivå som före pandemin.

– Det är jätteroligt. Nu återstår att se om kurvan fortsätter peka uppåt, som före pandemin, säger Janna Holmqvist, kommunikatör på Svenska Klätterförbundet.

Mycket är på gång just nu: Förbundet har delat ut 700 000 kronor i återstartsstöd till klubbarna (och mer är att vänta), kansliet driver en stor satsning på utomhusklättring via projektet ”Upptäck uteklättring” och flera tränarutbildningar är på gång, för att nämna några saker.

– I höst kommer dessutom tidningen Bergsport tillbaka efter en paus. Den skickas ut till alla medlemmar, med helt ny design och innehåll som produceras i detta nu. Vi vet att den är efterlängtad, så det känns riktigt roligt, säger Janna Holmqvist.

*Siffran 15 000 kommer från IdrottOnline och baseras på det antal som klubbarna har angett som ”Aktiva i idrott”.

→ Bli medlem i en klubb: Klicka här för 81 klubbar att välja på.