Stötta hemmaklubben genom att bli medlem – tapp under pandemin

Rep och grepp.

Efter ett decenniums uppåtgående trend har Svenska Klätterförbundets medlemsklubbar tappat nästan 2000 medlemmar. Men misströsta inte – bli medlem i en klätterklubb i stället. – Som medlem stöttar du din lokala klubb och bidrar till att utveckla klättring i hela Sverige. Det betyder mycket, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare på Svenska Klätterförbundet.

Rep och grepp.
Pandemin har begränsat möjligheterna för träning och tävling, vilket är en trolig orsak till att klätterklubbarna har tappat medlemmar senaste året. Foto: Björn Pohl

Föreningslivet har haft det tufft under pandemin och vi inom klättringen är inte undantagna. Det syns på medlemssiffrorna. Sammanställningen för 2021 visar att Svenska Klätterförbundets medlemsklubbar tappar 1700 medlemmar och det totala medlemsantalet landar på 12 700.

Det innebär att en trend är bruten. Mellan 2010 och 2020 mer än fördubblades antalet medlemmar i de svenska klätterklubbarna.

– För ett år sedan kunde vi berätta att klubbarna hade rekordmånga medlemmar, men då hade vi inte sett effekterna av pandemin ännu. Förhoppningsvis är det här bara ett tillfälligt brott i kurvan, säger generalsekreteraren Emma Borggrén-Franck.

➞ Gör en insats: Bli medlem i en av våra 79 medlemsklubbar

På det stora hela ser framtiden ljus ut för svensk klättring. Precis som i många andra länder blir klättring allt mer populärt både som sport och friluftssysselsättning. Under 2022 har vi på Svenska Klätterförbundet flera spännande projekt på gång, bland annat en satsning på utomhusklättring (mer om det efter årsskiftet!).

Många klubbar vittnar om ett starkt intresse lokalt. Accessarbete pågår på flera håll i landet och 2021 byggdes flera nya klätterhallar. Utbildningsverksamheten är populär och på tävlingssidan ser vi ett enormt intresse: deltagarrekord på flera SM-tävlingar och ovanligt många ansökningar till sportklätterlandslaget. Även skimo är en sport på frammarsch i Sverige och vi hoppas på en framgångsrik säsong för landslaget.

– Det är roligt att vara en del av svensk klättring just nu. Mycket händer och vi ser en stor framåtanda. Du som är medlem i en klätterklubb stöttar såväl det lokala arbetet som det nationella och vi är glada att du vill vara med på vår resa, säger Emma Borggrén-Franck.