Nya framgångar under skimosäsongen – så gick det för svenskarna

EM, världscuper, Pierra Menta. Årets skimosäsong är över. Tove Alexandersson såg länge ut att ta hem den totala världscupen, men hon blev sjuk och missade hela den sista världscupen, och delar av den näst sista. – Hon kunde potentiellt ha vunnit totalen om hon hade fått vara frisk, säger Rémi Francais, landslagets förbundskapten.

Tove Alexandersson, Johanna Åström och Petter Engdahl är några av stjärnorna inom svensk skimo. Foto: @teamswedenskimo på Instagram

Svenska landslaget i skimo fortsätter skörda framgångar. Framförallt är det Tove Alexandersson, prisade idrottaren som kör orientering på sommaren och skimo på vintern, som står för framgångarna. Hon vann långloppet Pierra Menta nu i mars, totalt överlägset. I världscuperna och EM såg det ut ungefär som förra säsongen, resultatmässigt, till dess att sjukdomen slog till.

Tove tog guld i den kombinerade tävligen i EM, där resultaten från alla de tre disciplinerna slås samman, precis som under VM 2021. Rémi Francais, förbundskapten, är väldigt nöjd.

– Det visar att hon är bäst i världen i skimo, konstaterar han.

Francais utvecklar sin bild av säsongen:

– Generellt blev det många andraplatser, både i sprint och individuella. Men utvecklingskurvan går uppåt och hon lär sig hela tiden mer. Jämfört med förra året spenderade hon hela vintern i Alperna, vilket var positivt. Kanske blev hon lite trött i slutet, eftersom hon ville göra alla de stora loppen. Kanske berodde sjukdomen på att det blev för många lopp, det får vi utvärdera till nästa år, säger han.

Segern i Pierra Menta

Pierra Menta är en del av långsloppserien Le Grand Course och drar större intresse än världscuperna. Där tävlade Tove Alexandersson i år tillsammans med fransyskan Axelle Gachet-Mollaret, som ofta är den som är snäppet bättre i världscuperna än hon själv. Det gäller alla lopp utom sprinten, där Gachet-Mollaret inte deltar.

I Pierra Menta gjorde de en beundransvärd insats som lag. Svenska Klätterförbundets sportchef Patrik Blom är imponerad:

– De vann totalt överlägset! De var en kvart snabbare än de andra varje dag, och eftersom de tävlar i flera dagar blev det totalt omkring en timme. Det är extremt långa dagar i Alperna, säger han.

Övriga landslaget

Landslaget består förutom Tove Alexandersson av Johanna Åström, som är tillbaka i tävlingsform efter de blodproppar hon drabbades av vid jul 2019. Hon körde flera världscuptävlingar och presterade fint på EM i Andorra. Rémi Francais vet vad han vill fokusera på med Johanna Åström till nästa säsong:

– Självförtroendet. Hon gjorde några bra lopp, men vi måste se till att hennes självförtroende kommer tillbaka. Johanna har koll på sina svaga punkter och lägger mycket energi på att bli bättre där. Förhoppningsvis ger det effekt på resultaten, säger han.

Alla resultat från säsongen finns att hitta på ISMF:s sajt, där det är möjligt att söka på respektive atlet för att se placeringar och poäng i de olika tävlingarna. Här finns Tove Alexanderssons resultat och här är Johanna Åströms.

I övrigt är Emelie Forsberg på väg tillbaka mot skimolandslaget och siktar på långdistans-VM nästa säsong. Även Fanny Borgström, som har varit skadad, hoppas på en comeback. Ida Nilsson har inte tävlat internationellt den här säsongen, men deltog i Keb Classic.

Ytterligare några atleter har representerat det svenska laget under säsongen, för att känna på tävlingarna. Det handlar dels om tvillingarna Lina och Sanna El Kott Helander, som tävlade i långdistans-VM, och Petter Engdahl, som deltog i EM.