Rekordmånga medlemmar i klubbarna

På tio år har antalet medlemmar i de svenska klätterklubbarna mer än fördubblats. Nu är vi fler än någonsin, nästan 15 000 personer.

Klättringen fortsätter att växa världen över vilket också avspeglar sig i hur många i Sverige som väljer att organisera sig.

2011 hade klubbarna som var anslutna till Svenska Klätterförbundet 6 727 medlemmar. Fem år senare, 2016, var antalet uppe i 10 303. Och nu når vi nya rekordsiffror.

– Förra året var 14 768 personer medlemmar i en klätterklubb ansluten till Svenska Klätterförbundet. Trenden med ett växande medlemsantal håller i sig men ökningstakten mattas av, troligtvis på grund av pandemin. Det är glädjande att vi trots ett tufft år vuxit med 165 personer jämfört med 2019, säger generalsekreterare Emma Borggrén-Franck.

Klätterförbundets ekonomi och antalet anställda har också växt. I dag arbetar sex personer på kansliet på Södermalm i Stockholm. Utbildning, access och landslagen är viktiga arbetsområden. Hemsidan uppdateras varje vecka med nyhetsartiklar och annan information.

De mest lästa artiklarna på Bergsport.se under 2020 handlade om klätterolyckor i Ångermanland och Bohuslän. Vi har även under tidigare år noterat att rapportering om olyckor och säkerhet är av stort intresse för våra läsare.

Självklart påverkades nyheterna av pandemin. I april kunde vi med sorg berätta att Jack Berg, klätterförbundets förste generalsekreterare, hade gått bort i sviterna av covid-19.

2020 präglades av inställda tävlingar och nästan hela tävlingssäsongen uteblev. Kanske var det därför som nyheterna om de få tävlingar som faktiskt hölls lockade många fler läsare än vanligt. Intresset visade sig också på vår Facebook-sida, gilla-markeringarna haglade över inlägg om att speed blir en egen gren i OS 2024 och att Hannes Puman valts ut till SOK:s stödprogram Topp och Talang.

Ett Facebookinlägg fick dock överlägset flest gilla-markeringar: nyheten om att länsstyrelsen i Skåne drog tillbaka förslaget att ytterligare begränsa klättringen vid Kullaberg.

Mest lästa artiklar under 2020

1. Klättrare skadad i olycka på Ringkallen
  2. Två skadade i olyckor i Bohuslän
  3. SM Boulder – Västervik