Världscupen i skidalpinism är igång – Tove och Johanna inleder med sprint

Äntligen är det säsongspremiär för världscupen i skidalpinism. Landslagets Tove Alexandersson och Johanna Åström är redo för tävlingarna, som inleds med sprint på torsdagen, tillsammans med deltagare från 17 andra länder.

Tove Alexandersson under VM 2021. Nu inleds en ny säsong.

På torsdagen är det dags för säsongspremiär i världscupen, med tävlingsstart i italienska Pontedilegno-Tonale. Tävlingarna inleds med sprint på torsdagen, vertikal på lördagen och individuellt lopp på söndagen. Säsongen pågår sedan till början av april, när den avslutas i Frankrike.

ISMF, International Ski Mountaineering Federation, streamar en hel del tävlingar under säsongen, bland annat både sprinten och veritikalen denna helg, där 128 respektive 146 atleter är anmälda, enligt från ISMF.

Förra säsongen vann Tove Alexanderson Sveriges första mästerskapsmedalj i skidalpinism på fyra år, brons i vertikalen på VM, och tog därmed sin första medalj i skimo. Därefter tog hon VM-guld i kombination, silver i den individuella disciplinen och silver i den totala världscupen (efter en diskvalificeringshistoria där SKF lämnade in ett överklagande). Även Johanna Åström är på plats. Hon har en fjärdeplats från VM 2019 i bagaget och hoppas komma tillbaka till god form igen.

Vi på klätterförbundet är glada att få följa en ny säsong. Skidalpinism är en del av vårt förbund: klättring, fast med skidor på fötterna. Skidalpinism finns för övrigt med i programmet för vinter-OS i Milano och Cortina d’Ampezzo 2026 – spännande tider, just nu.