Elnaz Rekabi åter i Iran – IFSC: ”Vi övervakar situationen”

Iranska klättraren Elnaz Rekabi syns i en video från Teheran, där hon hyllas. Internationella sportklätterförbundet, IFSC, har skickat ut ett statement om att de ”övervakar situationen”. Rekabi trotsade regimen genom att klättra utan hijab i asiatiska mästerskapen i Sydkorea och efter tävlingen rapporterade internationella medier att Elnaz Rekabi var försvunnen.

Elnaz Rekabi i videon som publicerades på onsdagsmorgonen.

Flera stora internationella medier, bland annat brittiska The Guardian och BBC, har följt det som hänt Elnaz Rekabi i samband med mästerskapet. Även flera svenska medier, som SVT Nyheter, Expressen och Aftonbladet, bevakar storyn.

Information och desinformation sprids blixtsnabbt via sociala medier och vi på Svenska Klätterförbundet följer utvecklingen. Samma sak gäller det internationella sportklätterförbundet, IFSC, som har gått ut med att de ”övervakar frågan”.

The Guardian gick tidigt på onsdagsmorgonen ut med nyheten om att Elnaz Rekabi hyllades som en hjälte på flygplatsen i Teheran. I ett klipp från flygplatsen, som SVT har publicerat, säger den iranska klättraren: ”Jag kom tillbaka till Iran med lugn i sinnet, även om jag har känt mycket stress. Men än så länge har, tack och lov, inget hänt”.

Flera svenska medier, bland annat SVT, rapporterade om ett inlägg som publicerades på Rekabis Instagramkonto. Där ska hon ha bett om ursäkt för att hon ”glömde” ta på sig sin hijab innan hon klättrade, eftersom hon hade ”fullt sjå att ta på sig skorna och utrustningen”. Den storyn är på måndagen inte kvar på Instagram.

Expressen har intervjuat Rouzbeh Parsi, programchef vid Mellanöstern- och Nordafrikaprogrammet på Utrikespolitiska Institutet, som har en teori om varför den iranska klättraren publicerade ursäkten:

– Jag antar att det som hänt är ungefär det som alla andra utsätts för. De kommer hem och hotas med allt från böter till fängelse till att inte få sporta. Då får man välja, antingen viker man sig eller blir utfrusen. Står man fast får man betala ett pris, säger han till Expressen.

Enligt SVT Nyheter ska Elnaz Rekabi ha lämnat flygplatsen i en skåpbil.

Internationella sportklätterförbundet, IFSC, vill i sitt uttalande poängtera att atleternas säkerhet är avgörande för förbundet och att de stöttar alla insatser för att hålla en ”värdefull person” i klättercommunityn säker i den rådande situationen.