Ryssland och Belarus stoppas från att tävla internationellt

Nu sluter det internationella klättersamfundet upp kring Ukraina och slår tillbaka mot presidenterna Vladimir Putin och Aleksandr Lukasjenko.

Atleter och funktionärer från Ryssland och Belarus portas från tävlingar och andra aktiviteter.

Nu ger de internationella klätterorganisationerna klättrarna i Ukraina sitt fulla stöd. På bilden den ukrainske klättraren Sergei Topishko.

Den internationella sportklätterfederationen, IFSC, har trappat upp sanktionerna stegvis. Först fattades beslutet att ställa in en världscuptävling i Moskva i början av april. Några dagar senare beslutade IFSC:

• att stoppa alla tävlingar i Ryssland och Belarus tills vidare
  • att stoppa alla atleter från de två länderna från att delta i IFSC:s tävlingar
  • att byta ut alla funktionärer från Ryssland och Belarus som skulle ha deltagit i tävlingar under 2022

I dag fredag beslutade IFSC att slänga ut alla representanter från Ryssland och Belarus från organisationens kommittéer och arbetsgrupper. Länderna är inte heller välkomna på IFSC:s kommande årsmöte i Salt Lake City.

Vidare har IFSC flaggat för att Ukraina kan få slippa årsavgiften och att IFSC ska initiera ett stödprogram för det ukrainska klättersamfundet.

Den internationella federationen för skidalpinism, ISMF, stoppar också atleter och funktionärer från Ryssland och Belarus från att delta i internationella tävlingar. Beslutet fattades i dag fredag.

”ISMF står bakom det ukrainska folket och sportsamfundet i full solidaritet, ämnad åt att snabbt återupprätta fred och säkerhet för Ukraina” skriver ISMF i ett uttalande.

Den internationella alpinistfederationen UIAA beslutade först att ställa in två världscuptävlingar i isklättring som skulle ha hållits i Ryssland.

Precis som IFSC och ISMF stänger UIAA nu dörren för atleter och funktionärer från Ryssland. Alla ryska funktionärer är avstängda och ryska ansökningar om att ordna UIAA-aktiviteter kommer att avslås. Däremot riktar UIAA inga sanktioner mot Belarus.