Iransk klättrare rapporterad saknad efter trots mot regimen

Framgångsrika iranska klättraren Elnaz Rekabi klättrade utan hijab under asiatiska mästerskapen i Seoul. På tisdagen rapporterade internationella medier att klättraren var försvunnen.

Iranska klättraren Elnaz Rekabi gjorde fina resultat under asiatiska mästerskapen i Seoul, utan hijab på huvudet. Nu uppges hon vara spårlöst försvunnen.

Den iranska klättraren Elnaz Rekabi klättrade utan hijab under de asiatiska mästerskapen i Sydkorea, och gick därmed emot den iranska regimen. Efter finalen i Seoul rapporteras hon ha lämnat Sydkorea och flugits till Irans huvudstad Teheran. Enligt källor till BBC ska hennes mobiltelefon och pass ha tagits ifrån henne, uppger The Guardian.

Den brittiska tidningen har inte lyckats bekräfta uppgifterna, men de rapporterar även att en liten regimkritisk sajt, Iranwire, ska ha sagt att Elnaz Rekabi flögs till Teheran en dag tidigare än planerat för att det inte skulle bli protester på Imam Khomeini international airport.

Anhöriga får nu inte tag på den iranska klättraren. Aftonbladet rapporterar att Iranwire skriver att hon ska bli placerad i ett ökänt iranskt fängelse.

Förra året blev Elnaz Rekabi den första kvinnliga iranska klättraren att ta hem en VM-medalj i klättring, när hon kom trea i combined i Moskva.

The Guardian har inte lyckats få någon kommentar från det internationella sportklätterförbundet, IFSC.