Guld, silver och brons i NM/JNM i Lillehammer

Det har varit många tävlingar på sistone. I helgen avgjordes NM/JNM i Lillehammer, Norge. Sverige deltog med 23 deltagare.

Ändrade pandemirestriktioner och osäkerhet till trots, så åkte ett något mindre, men supertaggat gäng ledklättrare till Lillehammer för att kämpa om medaljerna i årets NM/JNM i lead.

Tyril Klatring och Lillehammer Klatreklubb stod för en väl genomförd tävling i den fina klätterhallen i Lillehammer. I år hade man dessutom för första gången paraklättrare med i tävlingen.

Alla gav allt de hade och svenska landslaget lämnade tävlingen med tre medaljer och många erfarenheter.

Sverige stack ut i klassen Ungdom B. Bland tjejerna kammde Nathalie Vendsalu hem guldet och Lujza Török tog silvret. I killarnas Ungdom B klättrade Simon Borgh till sig bronset.

Elliot Eriksson var nära en medalj med en fjärdeplats i Ungdom A, men ett grepp sämre i kvalet fällde avgörandet till Elliots nackdel. Kristoffer Lindbäck tog en femteplats i klassen för herrseniorer och Thea Novak kom på sjätte plats i Ungdom A tjejer.

– Kul att se alla länder komma med stora trupper och lite extra kul att Island kom med så många deltagare. Tack till norska förbundet och Tyril Klatring för tävlingen. Vi ses till våren igen, säger Björn Strömberg, förbundskapten.

Nästa nordiska tävling kommer förmodligen redan i januari eller februari, genom en ny tävling för juniorklasserna som vi kallar Nordic Youth Cup. Den följs av NM/JNM i bouldering som arrangeras av Svenska Klätterförbundet i mitten av mars, på Grepp i Lerum.

Alla resultat hittar du HÄR.

Här är några bilder från NM/JNM i Lillehammer. Fler hittar du på Instagram, hos @teamswedenclimbing och @svenskaklatterforbundet.

Foto: Marcus Kern

Läs mer om klättring: