SVT sänder finalerna i lead-SM – direkt från Umeå

Åsikter i följande text är skribentens och inte Svenska Klätterförbundets.

I juli direktsänds finalerna i ett svenskt mästerskap i klättring för första gången i SVT. Det är sommarens SM Lead, som arrangeras under SM-veckan i Umeå, som tar sig in i tv-tablån. – Än en gång får vi ett kvitto på att klättring är en sport att räkna med, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

SM Lead arrangeras varje år, senast i Uppsala 2022. Foto: Harald Weidinger

I år arrangeras SM Lead under SM-veckan i Umeå, där ett antal seniormästerskap i olika idrotter genomförs samtidigt. Under veckans sista dag, söndagen den 2 juli, börjar den två timmar långa sändningen. Klockan klockan 14.15 smäller det.

– Vi på klätterförbundet är väldigt glada över att SVT ser ett värde i att sända finalerna i lead-SM. Det blir en riktig festeftermiddag, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

– Vi hoppas att alla svenska klättrare slår på SVT och tittar när några av de bästa leadklättrarna i landet gör upp om SM-titeln. Nu måste vi visa att klättring är en sport som uppskattas på tv. En paus från solen är aldrig fel sådär på söndagseftermiddagen.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med just SVT, värdstaden, samt Svenska Klätterförbundet och andra specialidrottsförbund som håller sina mästerskap under veckan.

Förra årets SM Lead i Uppsala var väldigt lyckat och SM Boulder i Akalla nu i mars blev en riktig publiksuccé. SM-tävlingarna slår gång på gång rekord med antal anmälda klättrare.

– Vi på förbundet ser fram emot att arrangera SM tillsammans med IKSU i Umeå. Det här blir spännande, säger Janna Holmqvist.

IKSU arrangerar en omgång av Sverigecupen i lead, den 22 april, som ett genrep inför SM.

Anmälan till SM Lead öppnar inom kort – håll utkik på här på klatterforbundet.se.