Klättra på gymnasiet

Kombinera världens roligaste sport med gymnasiestudier? Det går! NIU för klättring arrangeras på Stockholms Idrottsgymnasium.

Kombinera klättring och skola

Klättrar du på elitnivå? Vill du satsa på såväl utbildning som idrott? Sök till NIU – där läser du minst 400 poäng specialidrott.

Möjligheten att gå på NIU, som står för nationellt godkänd idrottsutbildning, finns i dagsläget enbart i Stockholm när det gäller klättring. Utbildningen ges på Stockholms Idrottsgymnasium vid Roslagstull och träningen sker främst på Klättercentret, vars anläggningar är certifierade enligt Svenska Klätterförbundets riktlinjer. Träningen leds av tränare godkända av SKF.

Klättring på schemat och en skola vid Roslagstull – det är NIU för klättrare. Foto: Stockholms Idrottsgymnasium

Skräddarsytt för elitidrottare

På Stockholms Idrottsgymnsium väljer du mellan att läsa ett program för ekonomi, samhällsvetenskap eller naturvetenskap. Alla tre programmen har två inriktningar vardera, något du kan läsa mer om på skolans egen sajt.

Utbildningen skräddarsys för att just du ska få utvecklas som klättrare och nå framgångar såväl på väggen som i skolbänken.

Samtidigt som du läser din gymnasieutbildning kan du få en yrkesutbildning som personlig tränare – den utbildningen genomförs under de individuella valen.

Här är några punkter som beskriver NIU:

• Du får satsa på din idrott och kombinera träningen med plugg.
  • Passar dig som gillar att träna och prioriterar fysisk aktivitet och välmående.
  • Du får lära dig mer om individuell träning och om att förebygga och rehabilitera skador.
  • Skolan har välutbildade lärare, du får träna på skoltid och skolgången anpassas delvis efter dina behov.
Välkommen att söka – Sista ansökningsdag 1 december 2021

Om du inte kommer från Stockholm är det din hemkommun som godkänner om du som elev får ta med din skolpeng eller inte. Det spelar ingen roll vilken förening du tillhör.

Har du frågor rörande NIU? Kontakta gärna tränaren Harry Denanto, förbundskansliets Patrik Kleveback-Blom eller Stockholms Idrottsgymnasium.

Här finns ansökningsformulär i PDF- respektive Wordformat. Ni skickar ansökan till Svenska Klätterförbundet, glöm inte att söka i tid!

Efter ansökan till NIU utbildningen behöver ni också ansökan till skolan och det program som du vill gå via Gymnasieantagningen senast den 15 februari, fråga din studievägledare om hjälp för detta!

Ida och Tea om skolan:

Stockholms Idrottsgymnasium: