Göteborg: Borrbult kunde dras ut med handen

Klätterförbundets säkerhetskommitté varnar för en särskild modell av bulten Petzl Longlife. Den har visat sig kunna lossna vid dragtest rakt utåt med en belastning på bara 6 kN.

Så här ser en Petzl Longlife Typ 1 ut.

För flera år sedan drogs en Petzl Longlife ut från led på Resilinväggen i Utby i Göteborg. Det är oklart hur det gick till, men ska inte ha skett i samband med någon olycka.

– Det tyckte vi var märkligt. Det fanns ytterligare en Longlife på leden, så vi i bultkommittén åkte ut och provdrog den med vår hydrauliska provdragare. Den satt fast. Vid den här tidpunkten hade vi inga indikationer på något systematiskt fel, säger Magnus Strömhäll i Göteborgs Klätterklubbs bultkommitté.

I oktober 2022 åkte en annan medlem i bultkommittén till Resilinväggen för att inspektera bultarna. Han kunde då dra ut en Longlife med handen. Då bestämde kommittén sig för att kontrollera samtliga Longlife i hela Göteborg.

En stor hjälp var att kommittén har inventerat alla kända leder i Göteborg och tagit bilder på bultarna. De gick igenom bilderna och kunde se på vilka leder som Longlifebultarna satt.

Kommittén har identifierat flera olika modeller av Longlife. Den som har fallerat benämns ”Typ 1” och sattes antagligen i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet.

• 57 Longlifebultar har provdragits varav 40 är Typ 1.
  • Av dessa 40 Typ 1 började 16 att röra sig vid en belastning på 6 kN eller mindre. Samtliga dessa 16 har nu bytts ut.

Räknat i procent innebär det att 40% av Typ 1-bultarna inte klarade dragtestet. Alla andra Longlifemodeller klarade testerna.

Svenska Klätterförbundets säkerhetskommitté uppmanar nu alla klättrare och klubbar att se över beståndet av Petzl Longlife i sina regioner.

• Typ 1 bör bytas ut så fort som möjligt.
  • Övriga Longlifemodeller bör undersökas och eventuellt bytas ut. Man får göra en avvägning och även ta hänsyn till andra faktorer som till exempel korrosion och klippkvalitet.

Säkerhetskommittén har sammanställt en rapport, baserad på provresultaten från Göteborgs KK samt gjord i dialog med UIAA Safety Commission och Petzl. Av den anledningen samt att säkerhetsvarningen är av internationellt intresse så är rapporten på engelska.

Safety Notice Petzl Longlife

Petzl Longlife tillverkas inte längre. När man placerar bulten hamrar man in en utstickande pinne, som får bulten att expandera. Longlife kännetecknas av en rund bultskalle. Den har alltså ingen sexkantig mutter som går att skruva av.

Typ 1 är märkt med bokstäverna PETZL och 2200 kg. Den saknar några kännetecken som förekommer på senare modeller, till exempel Petzls logotyp och en pil som visar dragriktningen.

Enligt Carole Dubois på Petzls högkvarter i Frankrike ändrade företaget designen på bultens expanderfunktion när man övergav Typ 1 och i stället började tillverka Typ 2.

– Typ 2 ger en bättre expansion och därför har den en högre axiell styrka än Typ 1, säger hon.

Även Typ 2 har dock brister jämfört med dagens bultar och hängare. Den är rostfri (stålklass 304), men inte syrafast rostfri (316L).

– I dag rekommenderar vi 316L för att få bättre motståndskraft mot korrosion. Vi håller med om att det bästa är att gradvis byta ut alla Petzl Longlife oavsett modell, säger Carole Dubois.

Göteborgs KK:s bultkommitté använde en hydraulisk provdragare för att genomföra testerna.