Så fördelas prispengarna på boulder-SM 2023

För första gången på flera år vinner segrarna i boulder-SM pengar. Totalt 36 000 kronor fördelas mellan placeringarna 1, 2 och 3 i båda klasserna.

Vinnarna i SM Boulder slåss inte bara om utmärkelsen SM-mästare, utan även om prispengar. Bilden är från SM i Luleå 2021. Foto: Björn Pohl

SM Boulder arrangeras 10-11 mars i Akalla, Stockholm. Tävlingen förväntas bli en klätterfest med publik, IFSC-ledbyggare och livemusik, då förbundet fyller 50 år och Klättercentret 20. I veckan meddelade arrangörerna dessutom att det dessutom blir prispengar till vinnarna.

Marcus Kern, projektledare från arrangören Solna Klätterklubb, säger att pengarna förhoppningsvis lockar duktiga klättrare till tävlingen.

– Det känns kul att kunna erbjuda prispengar. Vi är tacksamma för våra sponsorer som gör det här möjligt tillsammans med oss i klubben, säger han.

Vinnaren i varje klass får 10 000 kronor, tvåan får 5000 och den som kniper tredjeplatsen kan räkna med 3000 kronor. Vid delade placeringar delas summan på två.

Även tävlande utanför själva SM, som deltar i tävlingen, kan vinna pengarna. SM-tecknet däremot, utmärkelsen ”svensk mästare i bouldering”, kan bara vinnas av tävlande som uppfyller kraven för att ta hem det. Kortfattat handlar det om klättrare som har varit folkbokförda i Sverige de senaste sex månaderna och är medlemmar i klubbar anslutna till Svenska Klätterförbundet.

Senior-SM arrangeras av förbundet i samarbete med Solna Klätterklubb och Klättercentret. Mer information finns i evenemangskalendern och löpande uppdateringar sker i tävlingens Facebookevent.

ANMÄLAN: Inte anmäld än? In och registrera dig!

Andra nyheter: