Sök till sportklätterlandslaget 2023

Förbundet satsar hårt på att Sverige ska etablera sig i världseliten i sportklättring. Nu öppnar ansökan till landslaget 2023.

Vill du representera Sverige i sportklättring? Sök till landslaget 2023.

Landslaget söker dig som älskar tävlingsklättring, har en tydlig och stark motivation och en dröm om att bli bäst i världen.

Du kan söka till landslaget om du är född 2009 eller tidigare. Förbundet tar ut junior-, senior- och paralandslag. Resultat, ambition och klätterfärdigheter ligger till grund till uttagningen. De som tas ut i landslaget ska bedömas som redo för att tävla internationellt.

Klättrare som inte tas ut till landslaget kan bjudas in till landslagsläger och/eller utvalda internationella tävlingar. Dessa inbjudningar skickas till atleter som har ansökt till landslaget och/eller som gör avtryck under svenska och nordiska mästerskap.

Så går processen till: Sista ansökningsdag är 4 december 2022. Landslagsledningen går igenom ansökningarna, gör extra intervjuer över telefon vid behov och/eller ber eventuellt om kompletterande videos.

Förhoppningen är att uttagningen är klar före jul.

ANSÖK via landslagets ansökningsformulär.

Har du frågor? Kontakta Björn Strömberg, förbundskapten.

Under 2023 kan fler medlemmar tillkomma om landslagsledningen ser det som befogat.