Världscupen i lead: Hannes Puman går till semi efter semi

Årets tävlingssäsong är i full gång och klätterlandslaget är ute och reser i Europa. Hannes Puman har flera gånger varit framme och nosat på en finalplats.

– I år har vi en bättre grundkapacitet. Vi har analyserat våra svagheter och jobbat på dem, säger landslagscoachen Oskar Norberg.

Hannes Puman fajtades för en finalplats i världscupen i Chamonix. Foto: Björn Pohl

I början på säsongen, vid en Europacuptävling i boulder i italienska Brixen, slog Hannes Puman och Fredrik Serlachius till och tog sig till final respektive semifinal. Sverige var inte långt från prispallen, Hannes hamnade på femte plats.

– Brixen har gett dem självförtroende. Det känns lite som om de har fått en pondus, en annan attityd, när de går fram till väggen och ska köra, säger Oskar.

Sedan dess har det inte blivit några finalbiljetter tyvärr, men ett flertal med beröm godkända placeringar. Under juni och juli har landslaget deltagit i världscuptävlingar i lead i Innsbruck, Villars och Chamonix samt världscuptävlingar i boulder i Brixen och Innsbruck.

Hannes Puman har tagit sig till semifinal i lead tre gånger. Allra bäst gick det förra helgen i Chamonix då han kom på tionde plats och missade finalplatsen med en hårsmån. Alla som hamnade kring strecket hade samma poäng, så vilka som skulle gå till final fick avgöras genom kvalomgångens resultat.

– Hannes har inte missat en semi i lead i världscupen på två år. Han har en väldigt hög lägstanivå. I Chamonix gjorde han så bra han kunde, men det är små marginaler. Det var andra året i rad som han åkte ut på ”countback” i semin, så han hade lite otur.

Oskar Norberg tycker att konkurrensen har blivit märkbart mycket hårdare på senare år. En skillnad på två poäng kan göra att man halkar ned flera platser i resultatlistan.

– Tidigare var det större glapp. De som konkurrerar om finalplatserna har blivit fler och det är framför allt Japan, USA, Frankrike och Slovenien som pushar, säger han.

Fabian Förander, Hannes Puman och Emil Abrahamsson hejar på när Fredrik Serlachius är på väggen i Chamonix. Foto: Oskar Norberg

De övriga som är med och tävlar i seniorlandslaget är Emil Abrahamsson och Fabian Förander, som båda tyvärr har placerat sig längre ned i listorna.

– Det finns jättemycket positivt med båda två, men de har inte haft möjlighet att göra samma satsning. Fabian pluggar till veterinär och har varit tvungen att prioritera tiden. Emil har rest runt i Europa och bott i sin van sedan i november, så vi har haft mindre chans att stödja honom i hans träning.

Inga kvinnor deltar i tävlingssäsongen på seniorsidan. Landslagsledningen har inte lyckats få kandidater som varit beredda på att satsa för att konkurrera på seniornivå, med all den tid och fokus som det innebär.

Om en vecka, den 22-23 juli, är det dags för ännu en världscuptävling i lead, denna gång i franska Briançon.

Just nu befinner sig Fabian, Fredrik och Hannes i den franska staden Voiron, där Sverige fått lov att utnyttja det franska klätterförbundets träningsanläggning. Voiron kommer att bli seniorlandslagets bas fram till EM i Tyskland i mitten av augusti.

– Vårt stora mål har varit att toppa formen till EM. Det blir en kombinationstävling med lead och boulder. Resultatet räknas ihop precis som i OS. Därför har vi tränat mycket bouldering under året och det har märkts lite i tävlingarna, säger Oskar.

Fullständiga resultat på IFSC:s hemsida