Nya Bergsport hyllas av klättrarna – ”Fem av fem klätterstjärnor”

Svenska Klätterförbundets medlemstidning Bergsport tog en paus för ett par år sedan. Nu är tidningen tillbaka, med nytt utseende och nytänk kring innehållet. Positiva reaktioner strömmar in. – Det märks att Bergsport är efterlängtad. Nu blir det kul att göra två nummer under 2023, säger Janna Holmqvist, redaktör för tidningen.

Bergsport, Svenska Klätterförbundets egen tidning, är tillbaka.

”Bästa numret på ett decennium”, ”Fem av fem klätterstjärnor” och ”Modernt, proffsigt, internationellt innehåll”. Läsare mejlar, taggar i sociala medier och är allmänt positiva.

Redaktören för tidningen, tillika förbundets kommunikatör, gläds över reaktionerna på nummer 187.

– Bergsport är en väldigt uppskattad tidning. Jag har jobbat länge i mediebranschen och vet att folk brukar vara nöjda när de inte hör av sig. Att de tar kontakt med oss efter nylanseringen beror säkert delvis på att tidningen har varit borta och att många vill visa sin uppskattning, men jag gissar att vi är på rätt spår när det gäller innehållet också, säger Janna Holmqvist.

Klassiska loggan består

”Nya” Bergsport ser annorlunda ut och har ett nytt format. Den är mindre än tidigare och därmed lätt att ta med sig, och pappret har fått en matt finish. Den klassiska logotypen som Alvaro Susena står bakom består dock.

– Den är retro och helt underbar. Jag fick ett par förslag om att ersätta den med något modernt, men jag gillar kopplingen till det som har varit. Bergsport är en tidning med anor och loggan förtjänar att leva vidare, säger Janna Holmqvist.

Designen har förändrats och till stor del även innehållet. Vinjetten ”Skarpladdat” finns kvar för att hylla klättringen via inspirerande bilder och den gamla populära ”Nytursrutan” har gjort comeback, om än i ny tappning. Ämnesmässigt är Bergsport mindre klubb- och förbundsorienterad än förut.

– Klubbarna får sin information på andra sätt i dag, vilket ger utrymme att berätta om annat i Bergsport. Jag är fast besluten att spegla en stor del av Klättersverige, såväl geografiskt som sett till intressen, och då behövs plats, säger Janna Holmqvist.

Viktig i Klättersverige

Den som har bläddrat i tidningen noterar garanterat att annonserna är fler än tidigare. Fem stora varumärken har valt att synas i första numret av klättrarnas egen tidning: Petzl, Mammut, Marmot, Rab och Outnorth.

– Så himla roligt att företagen förstår vikten av print som komplement till digital annonsering. Alla reaktioner på nya Bergsport ger vid hand att tidningen är viktig i Klättersverige: Tidningen har en kraft och stark närhet till läsarna. ”Detta räddade min helg”, skrev en klättrare till mig häromdagen och många vittnar om att de har sträckläst tidningen. Det känns som om vi är något bra på spåren, säger Janna Holmqvist.

Tidningen skickas ut till alla hushåll med medlemmar i förbundsanslutna klubbar. Den som inte är medlem, eller som av andra skäl vill läsa Bergsport digitalt, hittar den här.

Är du medlem i en förbundsansluten klätterklubb men har inte fått tidningen? Kontakta oss gärna!

Bergsport har nytt utseende, men vissa vinjetter finns kvar. Här syns exempelvis ”Skarpladdat”.

Bergsport ska naturligtvis ha reportage. I nummer 187 finns en tillbakablick på etableringen av klippan Snipen i Niemisel i Norrbotten.
Alexei Jarutas imponerande nyturer på Grönland var en självklar ingrediens i ”nya” Bergsport, även om det har gått ett par år.
Pepp för nästa års stora happening på mästerskapsscenen: SM i Akalla i mars, och en krönika av nye suppleanten i förbundets styrelse, Marcus Loewen.