Nytt nummer av ”nya” Bergsport – nu även digitalt

Inför påskhelgen landade nummer 188 i brevlådorna och nu släpps den även digitalt. Missa inte Sasha DiGiulians starka text om Rayu, Matilda Söderlunds närmaste framtidsplaner, Said Belhajs uppväxt och den matiga boulderguide som finns i numret.

Bergsport, nummer 188, med Felicia Ekblom som pausar i Kjugekull på omslaget.

Klättrarna fortsätter uttrycka glädje över Bergsports återkomst: ”Så himla bra den blivit jämfört tidigare. Stor eloge för det fina arbetet. Inte minst vad gäller formgivare, layoutare och redigerare. Hatten, förlåt jag menar – Hjälmen av… Till alla berörda”, skriver en läsare på klätterförbundets Facebooksida. ”Hög kvalitet på reportage, härligt urval och bra bildsättning! Pärm till pärm läsning”, skriver en annan.

Janna Holmqvist, redaktör för Bergsport och kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet, är glad över att även vårnumret hyllas av läsarna.

– Så roligt att den uppskattas. Jag har till och med fått frågan om den går att köpa som lösnummer, vilket är ett gott betyg. Att göra den här tidningen är riktigt roligt. Andreas Andersson, biträdade redaktör, är en stjärna att jobba med. Han har så mycket erfarenhet av svensk klättring och är dessutom en vass journalist, vilket gör kvaliteten hög, säger hon.

Ett stor tack riktas till de som ideellt bidrar med bilder och i vissa fall även texter till tidningen. Omslagsbilden i Bergsport #188, på grymma Felicia Ekblom, står Oscar Wånggren för. Reportaget från Kiev är signerat Tor Johnsson och ett helt gäng klättrare bidrog med fina tips och bilder i boulderreportaget: Erik Strålberg, Stephan Örtbring, Anna Hassel, Jimmy Karlsson, Fredrik Berg, Niclas Sörbrand, Emil Ragnarbaek, Tina Lundberg, Matilda Stein Åslund, Stefan Rasmussen, Peggy Rasmussen, Emelie Holmén, Hampus Samuelsson, Adam Plantin, Carl Nilsask, Stella Plantin, samt redan nämnde Oscar Wånggren. Texten om bergsguiden Mia Tucholke skrevs av Viktoria Silfverdal.

Nyfiken på tidningen? Läs den gärna.

Bergsport skickas till medlemmarna i de klubbar som är anslutna till förbundet, just nu två gånger varje år. Tidningen grundades 1973 och har sedan dess varit klättrarnas egen tidning, med undantag för ett uppehåll under 2021.

Läs mer: Nya Bergsport hyllas av klättrarna – ”Fem av fem klätterstjärnor”