Augusti: Klätterfestival med musik – och Bohusblot helgen därpå

Det är tätt mellan klätterträffarna på västkusten nästa månad. Först går Bohusläns klätter- och musikfestival av stapeln, arrangerad av Said Belhaj med vänner. Helgen därpå håller Bohusläns Klätterklubb sitt Bohusblot.

Said Belhaj klättrar Svarta svanen på Vrångarö. Foto: Tor Johnsson

Festivalen hålls för andra året i rad och sker den 19-21 augusti, denna gång i Evja Folkets Hus, som ligger mellan Dingle och Hunnebostrand.

– Tanken är att köra varje år i slutet av augusti, säger Said Belhaj.

Som vanligt på festivaler är det tält eller husbil som gäller som boende. Tältplatser och parkering finns i närheten av huset.

Det blir föredrag med bland andra Bohuspionjärerna Ann-Sofie Svensson och Jappe Pålsgård. En representant från Bohusläns KK talar om klubbens verksamhet och redogör för accessläget. BKK-medlemmen Alba Vera Bergeling berättar om ett transgenderprojekt hon arbetar med.

Självklart blir det musik och helgens huvudnummer är Zaky Diarra från Mali som sjunger och spelar den sexsträngande harpan donso n’goni. Mer information om festivalen finns på Said Belhajs hemsida.

– Vi vill skapa en mötespunkt för både klättrare och ickeklättrare, en tillställning för att samla alla. På fredagen sätter vi ner foten i den bohuslänska traditionen och har föredragshållare som pratar om klättringen där. Lördagen blir mer internationell med ett afrikanskt tema och som jag hoppas tilltalar en större skara, säger Said.

Helgen därpå, den 27 augusti, bjuder Bohusläns KK in till sitt Bohusblot, som inte har hållits på flera år. Som traditionen bjuder blir det grillfest i klubbstugan i Bärfendal.