Klätterförbundet stöttar projekt som inkluderar fler i klättringen

Svenska Klätterförbundet driver under 2023 projektet ”Each one Teach one” för att inkludera fler i vår livsstil och sport. Först ut är Transcend, en serie klätterträffar och ett läger för unga transpersoner och ickebinära i åldrarna 13-25 år.

I vintras arrangerade Daniela Ebler sin populära tjejträff ”Girls Rock” i Göteborg, ett fint exempel på inkludering. Foto: Hanna Gawlitsa

Genom en satsning på mentorskap och nätverk vill Svenska Klätterförbundet utforska ett annat sätt än klassiska kurser för att inkludera fler i vår livsstil och sport. Förbundet vill stärka befintliga nätverk, inspirera nya nätverk för underrepresenterade grupper, bjuda in fler till klättergemenskapen, öka antalet mentorer, erbjuda klätterträffar och stärka engagemanget kring klättring.

Andreas Gustafsson, projektledare för Each one Teach one, är glad att det första nätverket snart drar igång: Transcend. Satsningen drivs av bohusklättraren Alba Bergeling och gör en rivstart med tre träffar och ett läger. Det sistnämnda arrangeras i Bohuslän tillsammans med Bohusläns Klätterklubb.

– Det kommer att bli toppen. Alba är så engagerad och vi märker att det verkligen finns en efterfrågan på den här typen av aktiviteter, säger Andreas Gustafsson.

Just nu finns tre andra delprojekt med i Each one teach one: Unga Alpinister, Unga tjejer på topptur och Girls Get Higher.

– Via nätverken arrangeras träffar med fokus på gemenskap, stöd och på att deltagarna lär av varandra. De kommer att fungera lite olika, och vi informerar kontinuerligt om hur man kan engagera sig i dem och delta i träffarna, säger Andreas Gustafsson.

Mer information om Transcend finns i eventkalendern och via @transcend_swe på Instagram.

6 maj: Moumo, Stockholm
20 maj: Klätterfabriken, Göteborg
27 maj: Klättercentret, Malmö
25-28 augusti: Transcendläger, Brodalen (ett samarbete med Bohusläns Klätterklubb)

Har du frågor om Each one Teach one? Kontakta gärna Andreas Gustafsson, verksamhetsutvecklare på Svenska Klätterförbundet.