Landslaget laddar för årets tävlingar – har redan haft läger och en samling

Åsikter i följande text är skribentens och inte Svenska Klätterförbundets.

Landslaget i sportklättring har redan hunnit ha ett läger, med 15 deltagare, och en samling för seniorerna. Förbundskaptenen Björn Strömberg ser fram emot året.

– Generellt är jag väldigt taggad, säger han.

15 av 20 landslagsatleter deltog under samlingen på Klätterhuset i Luleå, plus Björn Strömberg och coacherna Emma Hawke och Oskar Norberg. Foto: Marcus Kern

Kontakten är signade och planeringen är i full gång. Förbundskaptenen Björn Strömberg beskriver läget för landslaget i sportklättring.

– Det är ett kul lag. Vi har snart ett OS-kval och förberedelserna har börjat. Sedan har vi en del juniorer som verkligen är på väg framåt, säger han.

Att bygga för framtiden och skapa förutsättningar för unga klättrare är något landslagsledningen har valt att satsa på. Kontinuitet är viktigt för ett landslag som siktar på medaljer i internationella mästerskap på sikt.

– Tidigare var det mer: ”här har vi en duktig atlet”, och sedan var det tomt. Nu är känslan att det fyller på underifrån, säger Björn Strömberg.

Han ser stor potential i några av de unga, men vill inte lyfta några namn. I stället nämner han att det var ett bra beslut att minska laget inför 2022.

– När vi träffades i Luleå i januari var det hanterbart på ett annat sätt än tidigare. Det blir bättre gruppdynamik och man kan klättra med varandra och pusha varandra. Det var jättekul att exempelvis se när Linda Sjödin och Hedda Norell klättrade tillsammans.

Det behöver knappast sägas att landslagets utveckling gynnas av att merparten av restriktionerna har försvunnit.

– Just att kunna träffas igen är så viktigt för den verksamhet vi bedriver.

Utöver ett par samlingar i februari, för såväl juniorer som seniorer, planerar landslagsledningen en sommarturné.

– Vi åker på en tävling, stannar och tränar ihop i Europa och åker sedan på nästa tävling. Det blir tio dagar för juniorerna och fyra veckor för seniorerna, när lead-världscupen börjar.

Sist, ett par ord om landslagssamlingen i Luleå?

– Det var det ett mycket lyckat läger och en bra start på året. Otroligt kul att kunna träffa (nästan) alla igen och få en chans att träna ihop efter två år av restriktioner som påverkat vår verksamhet. Nu blickar vi framåt och ser fram emot att gemensamt ta stora kliv framåt under 2022, säger Björn Strömberg.

Läs mer: Här är sportklätterlandslaget 2022

Några glimtar från samlingen i Luleå:

Linda Asterling, Thea Novak och Hedda Norell från landslaget, samt förbundskapten Björn Strömberg. Foto: Marcus Kern
Paralandslagets Daniel Nygren och Björn Strömberg i samspråk. Foto: Marcus Kern
Elliot Eriksson och Simon Borgh, båda från Nacka Värmdö Klätterklubb, fokuserar. Linda Sjödin intill. Foto: Marcus Kern
Linda Sjödin, Fredrik Serlachius och Elliot Eriksson. ”Det slets hårt på situationer byggda av Tomasz Oleksy och det var många som åkte hem utan hud kvar på fingertopparna”, kommenterar Björn Strömberg, förbundskapten.
Hannes Puman och tränaren Emma Hawke.
Simon Borgh i Luleå. Han tävlar i Youth B – klassen för de yngsta landslagsklättrarna.