Lekfullt och allvarligt på tränarutbildning i Kalmar

I helgen arrangerade vi på förbundet en tränautbildning i Kalmar. Den här gången var det en utbildning på nivå 1. Gissa om vi är glada att äntligen vara igång med vår utbildningsverksamhet igen.

Johanna Wernqvist, utbildningsansvarig på Svenska Klätterförbundets kansli, höll i utbildningen i Kalmar tillsammans med Johan Andersson.

– Jag vill tacka för en trevlig helg, säger hon. Vi gick igenom barns utveckling, ledarskap och att idrotta i förening. Det var många praktiska övningar och feedback. Lekfullt, fnissig och allvarligt.

Tränarutbildning Nivå 1 riktar sig till dig som vill bli, eller redan är, ledare för organiserad klättring för barn och unga.

Ur innehållet för utbildningen:
– åldersanpassad klättring med hänsyn till barns och ungdomars utveckling
– ledarskap och kommunikation
– skadeförebyggande träning
– upplägg av pass och termin
– idrottens organisation och stödfunktioner

Deltagarna på helgens utbildning kom från Kalmar, Öland och Växjö. I närtid – under hösten – arrangerar vi tränarutbildningar på flera håll i landet: Västerås/Enköping, bland annat. Håll utkik i vår utbildningskalender.

Tränarutbildning och Halloween, en kul mix. Foto: Johanna Wernqvist
En av övningarna under helgen. Foto: Johanna Wernqvist
På en tränarutbildning behöver du definitivt vara ombytt. Foto: Johanna Wernqvist
Se och lär, och lär sedan andra. Foto: Johanna Wernqvist