Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Skimoläger för ungdomar

8 december, 2022 - 08:00 - 11 december, 2022 - 17:00

Läger för unga bergstalanger

Konditionsesset Hector Haines leder ett läger i december för ungdomar som är intresserade och vill satsa på skidalpinism. Lägret riktar sig till ungdomar födda 2003-2006* och arrangeras av Åredalens Klätterklubb, Svenska Klätterförbundet och landslaget i skidalpinism.

Klicka här för att göra en intresseanmälan. Du förbinder dig inte att delta.

Tanken med samlingen är att upptäcka nya bergstalangen för framtiden. Lägret består av tre fantastiskt roliga dagar där deltagarna lär sig mycket tillsammans via träning, workshops, föreläsningar och annan inspiration, vilket Hector Haines berättar mer om i en video.

Hector Haines är brittisk landslagsorienterare, skyrunner och skimoåkare. Han bor i Åre och har i många år dedikerat sitt liv åt träning och tävling. Ni vill inte missa ett träningsläger med honom!

Heads up! Är du intresserad att åka på Ungdoms-OS 2023? Under lägret selekterar skimolandslaget atleter till ungdoms-OS 2023. Det pågår 21–28 januari i Italien. Uttagningen till Umgdoms-OS är enbart för atleter födda 2005 och 2006.

Många aktiva i närliggande konditionsporter så som skyrunning, orientering, längdskidåkning, skidorientering med mera kan relativt snabbt göra en övergång till Skimo. Om potential och intresse finns kommer landslaget att hjälp till med både träning och utrustning inför ungdoms-OS.

VINTERLÄGER

Datum: 8-11 december
Plats: Åre
Ålder: Födda 2003-2006*
Innehåll: Försäsongsaktiviteter, så mycket på snö som möjligt i bergen kring Åre. Testa tekniker och utrustning och förberedelser för skimosäsongen.
Kostnad: 500 kronor per läger för medlem i klätterklubb. Icke-medlem betalar 2500 kronor per läger. Du kan snabbt bli medlem i din lokala klätterklubb för en mindre summa.
Utrustning: Raceutrustning finns att låna för alla deltagare via Ski Upp.
Boende & mat: Tre övernattningar samt frukost/lunch/middag ingår
Kontakt: Hector Haines nås på 073-15 75 966 eller hectorhaines@gmail.com.

Resor till och från lägret organiseras ej.

*I mån av plats är lägren öppna för andra åldrar! Individuell bedömning görs.

Kan du inte närvara på lägret men är intresserad av skidalpinism och ungdoms-OS? Hör av dig till Patrik Kleveback-Blom, sportchef på förbundet.

Vill du tävla i skimo i vinter? Se tävlingskalendern och vårt utrustningsprojekt Ski Upp.

Start:
8 december, 2022 - 08:00