Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Fortsättningskurs alpin klättring i Tarfala

28 augusti, 2022 - 1 september, 2022

8500 SEK

Välkommen med din anmälan dig HÄR

(Kursen är fulltecknad men du kan fortsatt anmäla dej till en reservplats.)

Datum: 28 augusti-1 september 2022 (start i Tarfala kl. 8.30 den 28/8 – slut i Tarfala kl. 16.00 den 1/9)

Förkunskaper: Leda klippklättring grad 4-5 på egna säkringar (gärna motsvarande SKF:s Fortsättningskurs klippklättring).
Ha alpin klättervana motsvarande Grundkurs Alpin klättring. (ej möjligt att först gå grund kursen 2022 för att sen gå fortsättnings kursen direkt efter)
God kondition

Kursledare: Christian Edelstam, auktoriserad bergsguide

Antal deltagare: 3-4 deltagare per guide

Kursavgift: 8500 kronor

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Frågor: Christian Edelstam, christianedelstam@hotmail.com, 070-356 74 43, svarar på frågor gällande kursupplägg.
Eva Rimnäs på Svenska Klätterförbundet, eva.rimnas@klatterforbundet.rf.se, svarar på frågor gällande bokning och betalning.

Övrigt: Rep samt säkringar för is och klippa finns att tillgå. För att gå kursen måste du vara medlem i en SKF-ansluten klubb.

Om anmälan: Sista anmälningsdag är 28 juli. Betalning bekräftar anmälan och ger dig en plats i turordningen om kursen blir överbokad. Deltagaravgiften återbetalas till den som inte får plats.

Vid återbud: Får du förhinder efter sista anmälningsdatum återbetalar vi endast om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, mot en administrationsavgift.

Kursmål:

• Befästa tidigare kunskaper inom alpinklättring.
  • Ge ytterligare kunskaper för att kunna göra medelsvåra alpina turer på egen hand.
  • Fem trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär: inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning
  • Instruktioner och övning i mer avancerade rephanteringstekniker
  • Alpina klätterturer. Små replag där deltagarna har möjlighet att själva leda turerna.
  • Turplanering
  • Riskanalys