Här är förslaget på ny styrelse för Svenska Klätterförbundet

Fem ledamöter har aviserat sin avgång från förbundsstyrelsen. Nu presenterar valberedningen nya namn, tre ledamöter och två suppleanter: Ella Wåhlin, Marcus Kern och Mikael Andersson som ordinarie samt Melissa Gubril och Joakim Tunje som ersättare.

Den föreslagna styrelsen, från vänstra övre hörnet: Adam Herring, Melissa Gubril, Bobby Ong, Mikael Andersson, Lollo Blomberg, Åsa Eliasson, Joakim Tunje, Marcus Kern och Ella Wåhlin.

Alla nya namn i valberedningens förslag är välkända i olika kretsar av Klättersverige och besitter många års samlad klättererfarenhet. Valberedningen bedömer att de, tillsammans med de sittande styrelsemedlemmar som ställer upp för omval, utgör god representation för det samlade klätterkollektivet.

Läs gärna en presentation av de nya ledamöterna längre ner på sidan.

Förslaget på ny styrelse är:

Val av ordförande:
Lollo Blomberg, Stockholms Klätterklubb (omval)

Val av ledamöter:
Adam Herring, Nacka-Värmdö Klätterklubb (omval)
Bobby Ong, Göteborgs Klätterklubb (omval)
Åsa Eliasson, Örebro Klätterklubb (omval)
Mikael Andersson, Luleå Klätterklubb (nyval)
Ella Wåhlin, Nacka-Värmdö Klätterklubb (nyval)
Marcus Kern, Solna Klätterklubb (nyval)

Val av suppleanter:
Joakim Tunje, Halmstad Klätterklubb (nyval)
Melissa Gubril, Tunabergs Högfjälls- och Klätterklubb (nyval)

Kort om de föreslagna ledamöterna:

Mikael Andersson
48 år
Bor: Mellan Luleå och Boden i Norrbotten
Gillar med klättring? Jag gillar friluftsupplevelsen och utmaningen! Är en allround-intresserad klättrare, så från sport till isklättring eller alpinism.
Vad kan du bidra med i styrelsen? Jag tycker det är otroligt viktigt att kunna bredda klättringen, sänka trösklar och nå ut till så många som möjligt, så jag hoppas vi kan diskutera hur vi underlättar och når ut.

Ella Wåhlin
Ålder: 29
Bor: Stockholm
Gillar med klättring? Människorna, kulturen, och blandningen mellan fysisk och psykisk utmaning!
Vad kan du bidra med i styrelsen? Jag har klättrat sen 9-års ålder både inne och ute. Främst sport och boulder men testat på trad och alpint. Så har några år på nacken i sporten med en bred variation. Njuter av att utföra sporten i allt från tävling till en skön utomhusklippa. Utöver det har jag erfarenhet av att sitta i facklig styrelse och har en master utbildning i mänskliga rättigheter. Klättring är till för alla och ska vara en hälsosam sport med en snäll kultur!

Joakim Tunje
Ålder: 34
Bor: Halmstad
Gillar med klättring? Den stora variationen som finns på de olika disciplinerna, samt möjligheten att utföra det utomhus året om. Oavsett hur länge man har hållit på finns det alltid mer att lära!
Vad kan du bidra med i styrelsen? Har stor erfarenhet från olika delar av Klättersverige, både den ideella delen kring utbildningar och kurser, samt styrelsearbete och tävling. Är tävlingsledare för Hallandscupen, som jag var med och startade, och auktoriserad klippklätterinstruktör samt examinator. Dessutom har jag inblick i den kommersiella delen av klättring, då jag har jobbat med både utbildning och administration i Norrköpings klätterhall.

Melissa Gubril
Bor: Stockholm
Gillar med klättring? Gemenskapen, alla människor man lär känna och den härliga naturupplevelsen när man är ute och klättrar. Problemlösning har dessutom alltid varit väldigt roligt och med klättringen kan man utmana sig själv både fysiskt och mentalt.
Vad kan du bidra med i styrelsen?
Att vara lyhörd, engagera mig, stötta där det behövs och ha ett tätt samarbete för att tillsammans kunna nå våra mål för klättringen i Sverige.

Marcus Kern
Just fyllda 50 år
Bor: Nu boende i Stäket utanför Stockholm, tidigare Värmland och på västkusten
Gillar med klättring? Det bästa med klättring är den stora gemenskapen och glädjen i att kunna klättra både inomhus och utomhus. Det är en fantastisk community” överallt. Brinner lite extra för tävlingsarrangemangen och att lyfta nivån på dessa. Det är otroligt kul att se alla funktionärer som jobbar hårt helt ideellt, samt atleterna som har kul tillsammans och stöttar varandra genom tävlingarna och på träningarna.
Vad jag hoppas kunna bidra med i förbundsstyrelsen? Hoppas att jag med min erfarenhet från olika styrelsearbeten, i allt från företag till föreningar, kan vara med och driva verksamheten framåt. Jag har gedigen kunskap inom IT-sektorn och kring projektledning, som jag också hoppas ska kunna komma till nytta. Har massor av kunskap om tävlingsarrangemang och hoppas kunna bidra med det också. Men först och främst måste jag bilda mig en egen uppfattning om hur styrelsen fungerar och vad som behöver genomföras för att driva alla grenar inom förbundet framåt.

De befintliga ledamöterna har presenterats tidigare på klatterforbundet.se, här och här.