Fler än hundra personer hängde för naturen i Almedalen

Klätterförbundets delegation i Almedalen, från vänster: verksamhetsutvecklare Nadia Bazydlo, generalsekreterare Emma Borggrén-Franck och träningsansvariga Tove Wåhlin.

Klättring och friluftsliv får inte tillräckligt med uppmärksamhet i samhällsdebatten och det vill klätterförbundet ändra på. Därför har förbundet för första gången varit på plats på politikerveckan i Almedalen.

Klätterförbundets delegation i Almedalen, från vänster: verksamhetsutvecklare Nadia Bazydlo, generalsekreterare Emma Borggrén-Franck och träningsansvarig Tove Wåhlin.

Förbundet var där ihop med Svenskt friluftsliv och andra medlemsorganisationer som Friluftsfrämjandet och Svenska Turistföreningen.

På onsdagskvällens välbesökta friluftsmingel deltog ansvarig minister Jakob Forssmed (KD), Elin Söderberg (MP) och Emma Ahlström Köster (M). De intervjuades på scen och fick berätta vad de vill med friluftspolitiken.

– Visst var det mest politikersvar, men också öppningar för ökade resurser och andra positiva signaler. Att friluftsliv är en viktig och positiv kraft i samhället var de i alla fall överens om, så det bådar gott, säger generalsekreterare Emma Borggrén-Franck.

Förutom friluftsminglet hade Visby Klätterklubb och förbundet ordnat en hängbrädeutmaning och det var öppet för prova på-klättring i silon. Tove Wåhlin, träningsansvarig, bjöd in Jakob Forssmed till hängbrädeutmaningen. Det väntades med spänning i montern dagen efter men tyvärr dök han inte upp, men det gjorde många andra. Under de två dagar som utmaningen pågick hängde fler än hundra personer för naturen.

– Kul att klättrare från klubben tog alla rekordcrimparna, men coolast var en åttaårig tjej som slog rekordet på juggarna med en minuts marginal, säger Nadia Bazydlo, verksamhetsutvecklare.

De flesta antog den frivilliga utmaningen att donera en krona för varje hängd sekund. I samarbete med Visby KK skänks intäkterna från såväl utmaningen som prova på-klättringen till Naturskyddsföreningen. Sammanlagt blev det 3712 kr. Visby KK petade in lite egna pengar och avrundade summan till 4000 kr, vi på förbundet riktar ett stort tack till klubben!