Bergsguider bjuder in till jubileumsfirande i Stockholm

Foto: Morgan Salén

Svenska Bergsguideorganisationen (SBO) har fyllt 30 år och bjuder in till ett jubileumsevent på boulderhallen Moumo i Stockholm lördagen den 12 november.

En bouldertävling går av stapeln och alla som vill får delta. Det blir också ett par panelsamtal med bergsguider från hela Norden, och med varierande erfarenhet, i panelen.

Ett av samtalen har titeln ”Fragile life – fragile planet. Life and risks in the mountains” och handlar bland annat om faror och incidenter i bergen samt hur miljöförändringar påverkar bergsguidernas arbetsliv.

Mer information om jubileumsdagen

SBO grundades 1990 och fyllde alltså 30 redan för ett par år sedan, men firandet har fått vänta på grund av pandemin.

Organisationen bildades eftersom det behövdes en auktoriserande utbildning för bergsguider i Sverige. Den växande fjällturismen och det ökande intresset för klättring, glaciärvandring, turåkning och toppbestigningar på skidor hade gjort att efterfrågan på utbildade guider hade blivit större. Yrket kommer från början från alperna.

SBO är tillsammans med 26 andra länder medlemmar av den internationella bergsguidefederationen IFMGA. Alla medlemsländer följer samma utbildningsmodell, även om det finns vissa olikheter.