Nu ska fler lockas till uteklättringen – satsning under 2022

Svenska Klätterförbundet får medel ur Svenska Spels och Riksidrottsförbundets Rörelsefond för att möjliggöra uteklättring för fler.

På Idrottsgalan, som sändes på SVT på måndagskvällen, tillkännagav Svenska Spel och Riksidrottsförbundet att Svenska Klätterförbundet får medel ur Rörelsefonden. Medlen går till att göra klättring än mer tillgängligt och målet är att fler ska upptäcka uteklättring.

– Tack vare medlen ur Rörelsefonden kan vi sänka tröskeln till klättring. Idag har flertalet av våra föreningar runt om i landet fullt vilket innebär att barn- och ungdomsverksamhet inomhus har långa köer. Genom att flytta delar av verksamheten utomhus ökar möjligheten för barn och ungdomar att få testa på klättring, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare på Svenska Klätterförbundet.

Genom projektet är det tänkt att allt fler klättrare ska ta steget från inneklättring till uteklättring samt att fler klätterledare ska utbildas. Ett flertal prova på-tillfällen utomhus kommer att hjälpa till med att locka fler målgrupper att testa en ny idrott (klättring!) och bli en del av klättergemenskapen.

Varje år avsätter Svenska Spel drygt tre miljoner kronor till Rörelsefonden ur vilken specialidrottsförbunden kan söka medel för projekt som sänker tröskeln till rörelse och lockar fler till den organiserade idrotten.

– Vi är glada att få bidra till fler klättrare. Vi hoppas att många tar chansen och testar på utomhusklättring, säger Linn Rydstedt, projektledare för Rörelsefonden på Svenska Spel.

Rörelsefonden är en del av projektet Tillsammans för fler i rörelse. Sedan 2017 arbetar Svenska Spel och Riksidrottsförbundet tillsammans för att skapa en idrottsrörelse där alla får plats, oavsett prestation- eller ambitionsnivå. Genom initiativet har specialidrottsförbunden och deras föreningar genomfört hundratals aktiveringar. Sammanlagt uppskattar Svenska Spel och Riksidrottsförbundet att fler än 400 000 barn, unga, vuxna och äldre har kommit i rörelse genom aktiviteterna.

Följande specialidrottsförbund och projekt beviljas medel ur Rörelsefonden våren 2022:
Svenska Basketbollförbundet får medel för att fortsätta succéprojektet Nothing But Net med målet att skapa fler inspirerande basketplaner utomhus.
Svenska Badmintonförbundet får medel för att utveckla AirBadminton, en variant av badminton som möjliggör spel var som helst, när som helst.
Svenska Klätterförbundet får medel för att tillgängliggöra sporten genom fler tillfällen för utomhusklättring.
Svenska Fotbollförbundet får medel för att tillgängliggöra streetfotboll för barn, unga, vuxna och äldre.
Svenska Bangolfförbundet får medel för att tillgängliggöra bangolfen för fler, oavsett förutsättningar och ambitionsnivå.
Svenska Tennisförbundet får medel för att integrera fler äldre i tennisgemenskapen.

Läs mer om Rörelsefonden.