Stor donation till Accessfonden när Karbin ordnade Boulder Open

Klättergymmet Karbins populära bouldertävling, Boulder Open, är tillbaka efter en lång paus under pandemin. Gymmet i Stockholm valde i fredags att donera 50 kronor per deltagare till Accessfonden, vilket resulterade i den sannolikt största donationen någonsin. – Så kul att de väljer att göra den satsningen. Hoppas fler hakar på och gör något liknande, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare på förbundet.

Förberedelserna för Boulder Open. Vi har inte hittat några bilder från tävlingen – klättrarna hade fullt upp med att prova alla nya problem. Foto: Karbin Klätterhall

Vi på Svenska Klätterförbundet driver Accessfonden för att stötta utomhusklättringen. Att Karbin valde att donera pengar till fonden under sin nypremiär av Boulder Open, har betydelse. Det säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare på Svenska Klätterförbundet.

– Det är fint att ett inomhusevent på ett klättergym kan och vill stötta utomhusklättringen. Tillgången till utomhusklättring är ett högt prioriterat område för klättrare och klubbar runt om i landet och därmed för oss som förbund, säger hon.

Totalt fick fonden ett bidrag om 5772 kronor under eventet. Stefan Tannerskog, ägare av Karbin Klätterhall, tycker att det är ”tröttsamt” att bara fokusera på intäkter, vilket har varit något av ett måste under pandemin.

– Nu är det äntligen dags för lite altruism igen, där man kan arbeta för andra värden än de kommersiella, säger han.

Inför tävlingen, som välkomnar klättrare på alla nivåer, lyfte Karbin frågan om access på sitt Instagramkonto, där de förklarade varför alla tävlande skulle Swisha till fonden. De skrev: ”Under pandemin har restriktionerna inneburit ett rejält uppsving för utomhusklättringen. Fler människor ute vid block och sten betyder mer slitage på miljöer, parkeringsstrul osv. Vi vill alla hålla vår klättring utomhus öppen och tillgänglig. Vilket är accessfondens syfte i ett nötskal”.

Fantastiskt initiativ, tycker Emma Borggrén-Franck, som nu önskar ringar på vattnet.

– Hoppas fler blir inspirerade och vill göra liknande saker, säger hon.

Sök pengar ur fonden: https://www.klatterforbundet.se/utomhus/accessfonden/.

Sprid gärna vår film: ”7 sätt att göra rätt”, en kampanj för allemansrätten.

Läs mer om klättring: