Två klättrare tog ett steg mot målet – att bli auktoriserade instruktörer

Utbildning är ett av Svenska Klätterförbundets högst prioriterade områden. I helgen arrangerades en examinationsförberedande kurs på Simonsberget utanför Nyköping.

Ivar, en av deltagarna på helgens utbildning. Den som vill bli auktoriserad klippklätterinstruktör måste först vara hjälpinstruktör klippa. Foto: Johanna Wernqvist

Det var Eva Rimnäs och Johanna Wernqvist, båda anställda på Svenska Klätterförbundets kansli i Stockholm, som höll i kursen. Att den kallas just examinationsförberedande beror på att den förbereder aspiranten inför examination i egen färdighet, som är en del i utbildningen för att bli auktoriserad klippklätterinstruktör.

Johanna Wernqvist, ansvarig för området utbildning på förbundskansliet, förklarar:

– Ambitionen är att fylla glappet mellan innehållet i våra normerade kurser och vad du behöver kunna som instruktör, vilket specificeras i normen för auktoriserad instruktör. Vi tränade på instruktörsmässig klättring och säkring, hantering av dubbelrep, olika standplatsbyggen, genomförde en räddningsövning och mycket mer, säger hon.

Joakim var den andra deltagaren på helgens kurs. Den som vill bli klippklätterinstruktör behöver ha dokumenterad erfarenhet av att ha klättrat klippa med egenplacerade säkringar i minst tre år. Foto: Johanna Wernqvist
Kursdeltagarna tränade på en hel del under helgen, bland annat på att sätta ihop enskilda metoder för att lösa ett komplext problem. Instruktören Eva Rimnäs oberverar och instruerar. Foto: Johanna Wernqvist
När utbildningen till auktoriserad klippklätterinstruktör är genomförd, har de här två klättrarna möjlighet att utföra ett av världens roligaste jobb. Foto: Johanna Wernqvist

Vi på Svenska Klätterförbundet arbetar för att höja kunskapsnivån hos klättrare. Till vår hjälp finns finns klätterledare, hjälpinstruktörer, topprepsinstruktörer, tränare, ledbyggare och våra auktoriserade instruktörer.

Vill du bli auktoriserad instruktör? I vår utbildningskalender hittar du information om kommande utbildningar i förbundets regi och på sidan om normer kan du läsa mer om förbundets riktlinjer för vad en instruktör ska kunna och vad ett antal olika kurser ska innehålla.

Från centralt håll utbildar vi främst utbildarna inom klättring, de flesta klätterkurserna arrangeras ute i landet. Ta gärna kontakt direkt med en auktoriserad instruktör om du vill lära dig mer om säkerhet.