LKAB ny sponsor för landslaget – erkännande för klättringen

LKAB blir huvudsponsor för landslaget i sportklättring. Samarbetet innebär utökade möjligheter för hårdsatsande atleter i Svenska Klätterförbundet. – Det här är ett erkännande för klättringen, säger Patrik Blom, förbundets sportchef.

Hannes Puman storsatsar på klättringen och har siktet inställt på OS i Paris 2024. Samarbetet med LKAB förbättrar förutsättningarna för honom att nå det målet. Foto: Jan Virt

Svenska Klätterförbundet har tre landslag i sportklättring: senior, junior och para. Samarbetet med LKAB gäller alla tre landslagen och ger ökade möjligheter för utveckling, träning och tävling.

Landslagets förbundskapten, Björn Strömberg, säger att sponsorsamarbetet ger energi.

– Vi är så glada över det här, det känns fantastiskt. Samarbetet ger oss en väg att gasa oss ur pandemin och satsa ordentligt under 2021 och 2022. Det känns spännande och motiverande att tillsammans jobba för att öka synligheten för landslaget och LKAB, som ju jobbar för hållbar gruvnäring, säger han.

Svenska Klätterförbundets sportchef Patrik Blom hyllar alla som har varit delaktiga i projektet med sponsorsamarbetet.

– Det har varit ett lagarbete med viktiga ideella insatser, bland annat från vår sponsorkoordinator Sofie Mannerstråle. Avtalet kan ge ringar på vattnet och skapa möjligheter att utveckla all sportklättring i Sverige. Att LKAB satsar på vår idrott är stort, säger han.

LKAB sponsrar idrott såväl nationellt som lokalt, regionalt och internationellt. Huvudfokus ligger dock på ungdomar i Malmfälten. Sedan tidigare sponsras bland annat Luleå Hockey och individuella idrottare som Charlotte Kalla och Hanna Öberg. Dessutom sponsras kultur och andra arrangemang.

Sponsringen stärker LKAB:s varumärke, men det är inte det enda skälet till att bolaget går in som huvudsponsor:

– Vi vill locka nya medarbetare för att säkra vår fortsatta verksamhet och för att våra samhällen ska växa. Vi står inför enorma satsningar på koldioxidfri produktion som skapar tusentals arbetstillfällen. Sponsringen av Svenska Klätterförbundets landslag ger LKAB möjlighet att synas hos en helt ny publik även utanför Norrbotten. Samtidigt vet vi att många som bor i norr är aktiva klättrare, säger Ingela Hjalmarsson, sponsringschef på LKAB.

Efter pandemin väntar spännande mästerskap, som världscuper och Europacuper, och flertalet läger. Störst av allt är givetvis OS – det första någonsin med klättring på agendan. I Tokyo är ingen svensk representerad, men flera atleter satsar på Paris 2024. Hannes Puman är just nu mest aktuell, berättar Björn Strömberg.

– Vi har flera lovande namn som kan ta sig in i världseliten. Tack vare LKAB och sponsorsamarbetet får de bättre chanser att utvecklas i sin idrott och större möjligheter att gå hela vägen, säger han.

Läs mer: Här är landslaget i sportklättring 2021 – listan med alla namn

Linda Sjödin under världscupen 2020. Hon och de andra atleterna i landslaget i sportklättring får bättre möjligheter att satsa på sin idrott i och med det nya samarbetet med LKAB. ”Det ska bli roligt att få växa tillsammans med dem – en fantastisk huvudsponsor”, säger förbundskaptenen Björn Strömberg. Foto: Björn Pohl
Samuel Wingårdh på världscupen i München förra året. Han är en av medlemmarna i seniorlandslaget i sportklättring, som LKAB nu går in och sponsrar. ”Att de satsar på vår idrott är stort”, säger Patrik Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet. Foto: Björn Pohl