Skidalpina världscupen utökas med klassiska tävlingar

I helgen stod Svenska klätterförbundet värd för ISMFs årsmöte i Stockholm.  Under mötet beslutades äntligen, efter år av gemensamma samtal, att inkludera de klassiska skidalpina tävlingarna i La Grande Course till ISMF.

Foto: http://grandecourse.com/en
International Ski Mountaineering Federation (ISMF) har länge haft samtal med La Grande Course, för att inkludera tävlingarna i ISMF. La Grande Course är en samling klassiska skidalpina tävlingar i svårtillgänglig alpin terräng. De har stark attraktionskraft hos skidalpinister då de är äventyrliga, spektakulära, har historiska anor och har alltid konkurrerat med den skidalpina världscupen.
Nu är alltså La Grande Course en del av ISMF och tävlingarna kommer att synkas med den skidalpina världscupskalendern och de tävlande får tillgodoräkna sig världscupspoäng från samtliga tävlingar.
— We are all very happy now that some of the most important ski mountaineering races have joined the ISMF family, and look forward to working together and taking the sport into the future, säger Armando Mariotta (ISMF President) & Adriano Favre (La Grande Course President).
Årsmötet var det första efter att skidalpinism blivit en ”recognized member” i Internationella olympiska kommittén. Att vara ”recognized member” innebär ett viktigt steg närmare att bli en OS-gren. Det ställer högre krav på organisationen –  en stor utmaning är att höja kvalitén på tävlingar, men också att tillgodose alla medlemnationers behov. I Sverige och många andra länder är sporten fortfarande mycket liten med relativt få utövare jämfört med till exempel Frankrike där sporten är stor och väletablerad.
Läs mer om årsmötet och besluten på skidapinism.se

Delegaterna på ISMFs årsmöte i Stockholm 14-15 juni 2104. Fotograf: okänd

Svenska klätterförbundet är medlem i ISMF.  Sverige representerades på mötet av Karin Persson (generalsekreterare för Svenska Klätterförbundet), Anders Burman (förbundskapten landslaget skidalpinism 2013/14) och Pontus Axelsson (ordförande Svenska Klätterförbundet 2010-14).